Codul de TVA poate fi obținut de către firme în ziua în care îl cer, însă numai în cazul aplicării opționale a regimului normal de TVA, conform Ordinului Fiscului nr. 167/2019, prevederea aplicându-se de la 1 februarie 2019. În plus, trebuie subliniat că obținerea rapidă a codului de TVA poate fi cerută numai de către companiile care deja erau înființate la acea dată.
„Se introduce această procedură simplificată, pe baza căreia se va emite codul de TVA în ziua solicitării, pe baza unei declarații pe propria răspundere, care se va depune electronic și va fi analizată de către ANAF ulterior. Numai că ar fi bine să precizăm și faptul că această procedură simplificată, din păcate, este reglementată ca fiind disponibilă numai societăților deja înființate, care optează să devină plătitori de TVA pentru că nu realizează o cifră de afaceri peste plafonul de 300.000 de lei de înregistrare în scopuri de TVA”, a explicat recent Adina Vizoli, director de taxe la PwC România, la o conferință anuală de fiscalitate ținută în București.
Prin urmare, companiile nou-înființate după intrarea în vigoare a acestei reguli vor fi obligate să urmeze procedura normală de înregistrare în scopuri de TVA, care este semnificativ mai lungă.
„Ca atare, pentru societățile nou-înființate care preconizează că vor realiza o cifră de afaceri peste plafonul de 300.000 de lei, rămânem cu procedura actuală. Care presupune depunerea solicitării și așteptarea parcurgerii analizei de risc, care are, practic, durata, de la caz la caz, în funcție de informațiile solicitate și analizate de către autoritățile fiscale”, a completat specialista.
Mai precis, solicitarea rapidă a codului de TVA se poate face în baza unei declarații care se transmite online pe e-guvernare.ro. Posibilitatea este valabilă numai la înregistrarea în scopuri de TVA atunci când cifra de afaceri este sub plafonul de scutire de 300.000 de lei și contribuabilul optează, totuși, pentru aplicarea regimului normal de TVA.
Decizia prin care se aprobă cererea de obținere a codului de TVA, în cazul în care documentul a fost depus online fără erori de validare, se emite în aceeași zi în care s-a depus solicitarea. Apoi, în 15 zile de la depunerea cererii, Fiscul verifică datele din declarația pe propria răspundere.