Articol scris de Alin Popescu, fondator avocatnet.ro in cadrul cursului online Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online.
Marca este un simbol (cuvânt, imagine, combinație de cuvinte, cuvinte și imagini, sunete-în cazul lor, marca e reprezentată ca un portativ cu note muzicale-sau orice alt simbol similar) prin intermediul căruia se identifică o companie sau un produs ori serviciu. Pentru a putea fi înregistrat ca marcă, acel simbol ar trebui să fie distinctiv (să poată diferenția marca ta de alte produse și servicii similare).
Mai multe despre tipurile de mărci care pot fi înregistrate poți citi la această pagină. De asemenea, la această pagină poți citi mai multe informații despre ideea de distinctivitate a unei mărci și alte idei importante.
Câteva idei importante, în privința înregistrării mărcilor
1. Mărcile protejează denumirea unui produs ori serviciu, nu și produsele în sine. Cu alte cuvinte, mărcile te ajută să elimini situația în care cineva ar putea vinde un serviciu similar, care să aibă nume identic cu al tău. Legea 84 din 1998, privind mărcile și indicațiile geografice este cea care definește întregul sistem de protecție a mărcilor din România. La ea te vei raporta atunci când vei înregistra o marcă.
2. Pentru a putea fi aplicat, sistemul de protecție al mărcilor a fost construit pe bază unui mecanism ingenios de clasificare a activităților (similar cumva COR-ului sau CAEN-ului). Acest sistem se numește Clasificarea Internaţională a Mărcilor de la Nisa și cuprinde 45 de clase de produse și servicii, împărțite astfel: 35 se adresează celor care vor să comercializeze produse, iar 10 celor care prestează servicii. Atunci când ai în vedere înregistrarea unui simbol ca marcă, trebuie să te gândești ce activități vei desfășura folosind acel simbol.
Ulterior, va trebui să accesezi Clasificarea și să alegi din clasele de acolo acelea care cuprind activitățile ce te interesează. Vezi că prețul plătit pentru înregistrarea mărcii va fi cu atât mai mare, cu cât înregistrarea vizează mai multe clase de activități. Prin raportarea la acest sistem, vei observa dacă marca ta e distinctivă sau nu.
3. Care este perioada de valabilitate a unei mărci? Protecția conferită de o marcă este aplicabilă timp de 10 ani de la momentul la care a fost depusă cererea de înregistrare a mărcii (sub condiția ca această cerere să se finalizeze cu înregistrarea mărcii). Ulterior, perioada de valabilitate a mărcii poate fi reînnoită pentru mai multe perioade succesive de câte 10 ani.
4. Mărcile se pot transmite ulterior, prin cesiune sau licență, către alți titulari, pe toată perioada de valabilitate a acestora.
5. Mărcile înregistrate la OSIM sunt protejate doar pe teritoriul României. Mărcile înregistrate la nivel european sunt protejate pe întreg teritoriul Europei.
6. Cuantumul taxelor plătite pentru înregistrarea unei mărci la nivelul României este menționat în pagina următoare. La nivelul UE, se plătește o taxă unică pentru înregistrare. Taxe de bază este de 850 EURO pentru o clasă de produse sau servicii. Dacă se dorește înregistrarea pentru mai mult de o clasă de produse și/sau servicii, se aplică o taxă de 50 EURO pentru a doua clasă și de 150 EURO pentru fiecare clasă suplimentară.
Pașii de urmat, atunci când se dorește înregistrarea unei mărci
1. Verifică marca respectivă în baza de date cu mărcile înregistrate în România și în Europa. Asigură-te că marca ta e distinctivă și respectă condițiile de formă despre care am vorbit mai sus.
2. Descărcă de pe siteul Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) formularul de înregistrare de marcă sau descarcă manualul privind depunerea electronică a mărcii.
3. Completează formularul și trimite-l, alături de OP-ul care confirmă plata taxelor aferente procedurilor de înregistrare de marcă:
- direct și cu confirmare de primire la Registratura generală a OSIM;
- prin postă, trimisă recomandat cu confirmare de primire, sau prin fax;
- pe cale electronică, on-line în pagina de internet a OSIM.
4. Important! Nu trimite formularul pe email, pentru că nu va fi luat în considerare de cei de la OSIM.
5. Într-o lună de la depunerea cererii se va lua în discuție acordarea unei de depozit pentru marcă, urmând ca, dacă răspunsul e pozitiv, cererea să se publice în Buletinul Oficial al Proprietății Intelectuale. De la acel moment, va începe să curgă termenul în care o altă persoană se poate opune la înregistrare.
6. E nevoie să plătești, în termen de 3 luni de la momentul depunerii cererii de înregistrare a mărcii la OSIM; taxa de examinare de fond a cererii. Taxa va fi stabilită de OSIM, în funcție de elementele pe care le include cererea ta (tipul de marcă, numărul de clase etc). Vezi aici un tabel al sumelor pe care va fi nevoie să le platești, în funcție de situație.
7. În 6 luni de la momentul publicării cererii (cu condiția ca taxa de examinare pe fond să fi fost plătită în termenul legal), OSIM va trece la analiza pe fond a acesteia, cu două rezultate palpabile: admiterea sau respingerea înregistrării mărcii.
8. În cazul admiterii inregistrării mărcii, aceasta va fi publicată în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială. Ulterior, marca se va înscrie în Registrul Mărcilor și se va elibera certificatul de înregistrare al mărcii, după achitărea taxei de certificat, de 230 lei.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de productivitate, afaceri, drept, vânzări și multe alte materii, în ritmul ales de tine.
Comentarii articol (0)