Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, care se referă, în esență, la aplicațiile de tip ridesharing, cum sunt Uber, Bolt și nu numai, face referire inclusiv la folosirea caselor de marcat.
Concret, una dintre cele obligațiile majore prevăzute de document este că șoferii care câștigă bani prin aplicațiile de ridesharing vor fi obligați să folosească aparate de marcat și să dea clienților bonuri fiscale. Însă asta numai dacă plățile sunt făcute fizic la finele curselor, cu numerar sau cu cardul bancar. Dacă plățile sunt făcute automat, prin intermediul aplicațiilor de ridesharing, obligația de a folosi case de marcat nu va exista.
„În cazul în care se încasează direct de la pasager, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat, operatorul de transport alternativ are obligația de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal (...), de a emite și înmâna bon fiscal pasagerului, precum și de a emite factură la solicitarea acestuia. În cazul serviciilor de transport alternativ pentru care plata se realizează exclusiv online prin intermediul platformei digitale prin debitarea contului pasagerului cu suma reprezentând contravaloarea cursei respective, este obligatorie emiterea unei facturi electronice către pasager (...), prin intermediul platformei digitale”, scrie în OUG nr. 49/2019.
Atunci când va fi necesară casa de marcat, este neclar dacă dotarea va fi obligația aplicației de ridesharing sau obligația entității care deține mașina (adică, în esență, a șoferului).
Pe deasupra, actul prevede că veniturile șoferilor vor fi impozitate în conformitate cu Codul fiscal, acest lucru urmând să se facă în funcție de entitatea care obține efectiv veniturile.
Ordonanța transportului alternativ se va aplica efectiv de joi, însă șoferii vor avea o perioadă de tranziție, în care să se autorizeze, de aproximativ patru luni. Adică până la 1 noiembrie 2019.