Transportul alternativ este reglementat, în premieră în România, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019. Documentul va intra în vigoare joi și va stabili, ca termen de conformare la noile obligații legale, data de 1 noiembrie 2019.
Însă ce va trebui să facă un șofer pentru a putea să lucreze legal pentru o aplicație de ridesharing? Noile reguli prevăd, în acest sens, bifarea mai multor obligații specifice.
1. Mașina să fie deținută ca persoană fizică autorizată sau ca firmă. Înainte de orice, actul normativ stabilește că mașina cu care se face transportul alternativ va trebui să fie deținută ca persoană fizică autorizată, ca întreprindere individuală/familială sau ca firmă. Entitatea deținătoare va fi operatorul de transport alternativ. Practic, șoferul va putea fi ori titularul operatorului de transport alternativ, ori un angajat al acestuia. În plus, mașina va putea avea o vechime maximă de 15 ani de la data fabricației.
2. Condiții pentru șoferi. Pentru a conduce o mașină folosită în serviciile de ridesharing, șoferii vor trebui să aibă minimum 21 de ani, un permis auto (categoria B) cu o vechime de minimum doi ani, un cazier curat, un aviz medical și psihologic și un certificat de atestare a pregătirii profesionale. De asemenea, în timp ce conduce, șoferul va trebui să aibă la el, printre altele, asigurarea obligatorie a mașinii, asigurarea pentru persoane și bunurile acestora, ecusonul de transport alternativ și copia conformă a autorizației pentru transport alternativ.
3. Obținerea unei autorizații de transport alternativ. Următorul pas va fi obținerea acestei autorizații, prin depunerea unui dosar la agenția locală a Autorității Rutiere Române (ARR). Conținutul dosarului de autorizare este în fișierul anexat la articol. Autorizația (care are o valabilitate de trei ani) se va elibera în maximum 15 zile lucrătoare, dar va fi necesară și plata unui tarif de 300 de lei pentru emitere.
4. Mașina să aibă o copie conformă a autorizației și un ecuson. Mai precis, fiecare automobil folosit pentru ridesharing va trebui să aibă o copie conformă a autorizației pentru transportul alternativ și un ecuson pentru transport alternativ. Copia conformă (cu o valabilitate de unul, doi sau trei ani) se va obține tot de la ARR, la cerere, în maximum 15 zile lucrătoare, în baza unui dosar (actele necesare sunt precizate în fișierul anexat). Și în acest caz va trebui plătit un tarif - 100 de lei pentru fiecare an de valabilitate. Referitor la ecuson, acesta va trebui pus pe fața și spatele mașinii și va fi obținut de la ARR (tarif: 8 lei pentru două ecusoane), după ce șoferul și aplicația de ridesharing semnează un contract de afiliere.
5. Veniturile vor fi impozitate și uneori va trebui folosită casă de marcat. Alte reguli ce vor trebui respectate în activitatea de ridesharing vor fi impozitarea veniturilor obținute (în funcție de obligațiile legale ale entității care le obține) și deținerea unei case de marcat. Practic, ordonanța prevede că, dacă se încasează bani direct de la clienți (adică pasagerul plătește pe loc cu numerar sau cu card bancar), va trebui folosită o casă de marcat cu jurnal electronic și va trebui să se emită bon fiscal sau factură. Dacă plata se va face automat prin intermediul aplicației de ridesharing, obligația casei de marcat nu va exista, dar va trebui emisă clienților o factură electronică, tot prin intermediul aplicației.
În fine, e bine de precizat că lucrurile sunt un pic mai complicate, pentru că șoferii trebuie să aștepte mai întâi reglementarea anumitor chestiuni procedurale și apoi autorizarea aplicațiilor de ridesharing. Odată ce ordonanța va intra în vigoare joi, Ministerul Comunicațiilor și Autoritatea Rutieră Română vor avea 35 de zile pentru a stabili acele chestiuni și a le face publice -- adică până pe 8 august 2019 --, iar apoi vor urma procedurile pentru autorizarea aplicațiilor.
Deci, abia după ce autoritățile definitivează cadrul legal vor putea șoferii să obțină actele de care au nevoie pentru a funcționa legal. Cei care nu se vor conforma până la 1 noiembrie 2019 vor risca să fie sancționați de către autorități pentru transport contra-cost neautorizat de persoane.