Practic, Guvernul a stabilit ca intrarea în legalitate a aplicațiilor și a șoferilor să se facă în paralel, cu precizarea că părțile vor colabora din postura de businessuri. Pentru că șoferii trebuie să dețină mașinile folosite la transport alternativ fie pe firmă, fie pe persoană fizică autorizată, fie pe întreprindere individuală ori familială, conform Ordonanței Ridesharing-ului.
În timp ce aplicațiile de ridesharing se ocupă de obținerea avizului care le va permite să funcționeze legal în România, șoferii pot face demersurile pentru obținerea autorizației de transport alternativ și a copiilor conforme ale autorizației. Cele două acte sunt valabile trei ani și pentru fiecare se achită 300 de lei.
Practic, odată ce șoferii au autorizația și copiile conforme, pe care le obțin de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), ei trebuie să încheie un contract de afiliere cu aplicațiile de ridesharing avizate de Ministerul Comunicațiilor. Abia apoi pot obține ecusonul care le permite să transporte legal persoane.
„Fiecare platformă în parte a realizat și depus documentația fără ca asociația să fie implicată în această procedură. Termenul legal din OUG 49/2019 în care se eliberează avizul tehnic este de 30 de zile lucrătoare. Actul normativ prevede o autorizare în tandem. Astfel, în primă fază, operatorii de transport trebuie să se autorizeze la Autoritatea Rutieră Română. Apoi, aceștia, tot de la ARR, trebuie să obțină copii conforme pentru fiecare autoturism cu care doresc să efectueze transport alternativ. La final, vor depune, tot la ARR, documentația pentru a obține ecusonul care le permite să furnizeze acest serviciu. Obținerea ecusonului se face doar după prezentarea unui contract de afiliere încheiat cu o platformă avizată tehnic de Ministerul Comunicațiilor”, a explicat, la solicitarea redacției noastre, Cătălin Codreanu, președintele Asociației Coaliția pentru Economia Digitală, ai cărei membri sunt Uber, Bolt și Clever.
Ecusonul pentru transport alternativ se obține tot de la ARR, însă numai dacă șoferii au contracte de afiliere încheiate cu cel puțin o aplicație de ridesharing. Astfel, acesta se obține după ce părțile au făcut în paralel demersurile de autorizare și costă 8 lei.
Conform sursei citate, Uber, Bolt și Clever deja și-au depus dosarele pentru a obține avizul ministerului, însă încă nu l-au primit. Totodată, reprezentanții Yango n-au vrut să ne detalieze stadiul în care se află avizarea lor. În fine, cei de la Comunicații ne-au confirmat zilele trecute că, până acum, încă nu s-a dat niciun aviz vreunei aplicații de ridesharing.
Aplicațiile de ridesharing și șoferii lor au timp să intre în legalitate până la data de 1 noiembrie 2019, însă parlamentarii plănuiesc să prelungească termenul cu patru luni.
Transportul alternativ a fost reglementat în România la începutul lunii iulie 2019, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019. Iar principalele aplicații de transport alternativ care activează în prezent în România sunt Uber, Bolt, Clever și Yango.