Proiectul legislativ propune modificarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap pentru a introduce reprezentantul personal, o persoană care să apere drepturile și interesele persoanelor cu handicap. Pentru a intra în vigoare, acest proiect de lege trebuie să fie aprobat de Guvern și de Parlament.
Această propunere legislativă a fost făcută pentru persoanele cu dizabilități care, din diferite motive (de exemplu, dacă au fost puse sub interdicție), nu se pot reprezenta singure. Practic, un angajat specializat va putea să-i reprezinte legal, în fața oricărei entități, pe cei care nu o pot face singuri. Reprezentantul personal va apărea în discuție în lipsa unui tutore sau a unui curator ori în cazul în care tutorele/curatorul nu se va mai putea îngriji de persoana pe care o avea în grijă.
„În cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru instituirea curatelei persoanei cu handicap, respectiv în cazul persoanei cu handicap puse sub interdicție, dacă nu se poate numi un curator, respectiv un tutore dintre persoanele prevăzute în Codul civil, instanța de tutelă competentă numește un reprezentant personal din lista pusă la dispoziție de autoritățile administrației publice locale organizate la nivel de municipiu, oraș, comună”, scrie în proiect.
Reprezentanții personali vor fi considerați bugetari
Reprezentatul personal va fi un angajat al statului, responsabil pentru reprezentarea a cel mult zece persoane cu handicap și care va apăra exercitarea drepturilor celor reprezentați. Pentru a putea fi angajați ca reprezentanți personali, cei interesați vor trebui să urmeze cursuri de calificare sau de competențe profesionale în urma cărora vor primi un certificat de calificare, respectiv un certificat de competențe profesionale.
În proiectul de lege există mai multe condiții pentru a putea deveni reprezentant personal. De exemplu, nu va putea putea ocupa un astfel de post cineva deja angajat ca asistent personal, asistent personal profesionist sau asistent maternal. De asemenea, dacă în mod normal tutorele/curatorul unei persoane cu dizabilități este dintre rudele apropiate ale acesteia, reprezentantul personal nu va putea fi rudă până la gradul II cu persoana pe care va urma să o reprezinte. Alte condiții vor mai fi vârsta minimă de 18 ani, starea bună de sănătate sau absolvirea învățământului obligatoriu.
Propunerea legislativă prevede faptul că persoanele angajate pe postul de reprezentant personal vor fi nevoite să participe anual la o instruire organizată de Consiliul de monitorizare, instituție care va urmări respectarea exercitării drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Reprezentantul va trebui să viziteze persoana cu handicap de care are grijă cel puțin săptămânal, pentru a se asigura că drepturile îi sunt reprezentate, să se informeze lunar de evoluția stării de sănătate și de medicația primită și să însoțească persoana la evaluările periodice.
De asemenea, reprezentantul personal va trebui să transmită trimestrial un raport de activitate în care să includă demersurile și activitățile pentru protecția și valorificarea drepturilor și intereselor persoanei cu dizabilități și să aducă la cunoștință Consiliului de monitorizare orice fel de schimbare neobișnuită a stării fizice, psihice sau sociale a persoanei pe care o reprezintă.
Cu alte cuvinte, reprezentantul personal va trebui să se intereseze constant de cel sau cei pe care îi reprezintă, să se asigure că drepturile le sunt respectate și că măsurile de protecție socială reprezintă în continuare cea mai bună opțiune pentru fiecare persoană.
În expunerea de motive, inițiatorii proiectului de lege argumentează că aceste noi prevederi vor preveni încălcări ale drepturilor persoanelor cu dizabilități și că astfel de modificări sunt necesare, deoarece în România nu există, momentan, un mecanism eficient de reprezentare independentă.
Atenție! Prevederile proiectului de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat de Guvern, adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (4)