Și PFA-urile, întreprinderile individuale și cele familiale pot să se înscrie în programul Rabla Clasic pentru casarea mașinilor vechi în scopul cumpărării unor mașini noi, mai prietenoase cu mediul. Înscrierile se termină pe 30 septembrie 2019, potrivit calendarului oficial, iar PFA-urile au posibilitatea să ducă la casare mai multe mașini și să obțină mai multe prime de casare, cu încadrarea în plafonul maximal prevăzut de legislație.
Potrivit Ordinului ministerului mediului nr. 661/2017, cel care reglementează programul, PFA-ul care vrea o primă de casare trebuie să ducă la casat o mașină veche, înmatriculată în România înainte de 31 decembrie 2010.
Prima de casare pentru rablă este de 6.500 de lei și poate fi folosită pentru cumpărarea unei mașini noi cu motor care generează cel mult 30 g CO2/km în regim de funcționare mixt. În plus față de această sumă se mai poate adăuga un ecobonus, astfel:
- 1.000 de lei, dacă se cumpără o mașină nou, cu motor care generază maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt;
- 1.700 de lei, dacă se cumpără un autovehicul nou cu motor hibrid.
Notă: Dacă mașina nouă întrunește ambele condiții de la cele două ecobonusuri de mai sus, atunci se pot cumula. PFA-urile, la fel ca firmele, pot duce mai multe mașini la casare și obține mai multe prime de casare, dar la cumpărarea unei mașini noi va putea fi folosit doar o singură primă de casare. Altfel spus, dacă se casează două mașini, se obțin două prime de casare (plus eventualele ecobonusuri aferente) și trebuie cumpărate două mașini noi. Oricâte prime de casare se obțin, în total, nu pot depăși 200.000 de euro (100.000 de euro, dacă vorbim de un PFA care activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri).
Condiții de înscriere
Nu toate PFA-urile care duc mașini la casat sunt eligibile să primească o primă de casare. Criteriile de eligibilitate impuse de ordinul ministrului de mediu la care m-am referit mai sus sunt următoarele:
- PFA-ul acţionează în nume propriu;
- are sediul profesional în România şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
- are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
- potrivit declaraţiei pe propria răspundere din cererea de finanţare, solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
- nu are suspendate ori restricţionate activităţile, nu e insolvență, faliment;
- nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară;
- nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care solicitantul a beneficiat pe o perioadă de trei ani consecutivi (doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri);
- nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru achiziţionarea aceluiaşi/aceloraşi autovehicul/autovehicule care urmează a fi achiziţionat/ achiziţionate prin program, potrivit declaraţiei pe propria răspundere din cererea de finanţare.
Modul de desfășurare a procedurii
Primul pas pe care trebuie să-l facă PFA-ul aici este să-și ducă dosarul de înscriere la AFM. Potrivit ordinului menționat, dosarul trebuie să conțină următoarele:
- formularul cererii de finanţare completat integral, prin tehnoredactare, în original, semnat de PFA;
- împuternicire notarială, în original, pentru cazul în care cererea de finanţare este semnată de către o persoană împuternicită;
- certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original, în copie legalizată sau emis în Spaţiul Privat Virtual;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale;
- certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu;
- certificatul constatator de bază emis de către Oficiul Registrului Comerţului;
- declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obţinute în ultimii doi ani fiscali anteriori, precum și pentru anul în curs.
PFA-urile acceptate de către AFM urmează să apară apoi pe listele publicate de AFM pe site-ul propriu. În urma acceptării, PFA-urile trebuie să se ducă să se înscrie la oricare producător validat cu care a încheiat contract AFM, trebuie să caseze și să radieze autovehiculul uzat, după care, în termen de 120 de zile de la emiterea notei de înscriere de la producătorul validat, să îndeplinească formalităţile de vânzare-cumpărare şi predare-primire a autovehiculului nou, producătorul validat scăzând din preţul de comercializare a acestuia cuantumul primei de casare.
Prima de casare și eventualele ecobonusuri reprezintă doar o parte din prețul de achiziție al mașinii noi (cu tot cu TVA). Restul de preț trebuie suportat de către cumpărător, din surse proprii, credit, leasing etc.