Prin 2016, printr-o ordonanță de urgență a Guvernului, în Codul de procedură fiscală s-au pus bazele legislative ale unei comunicări extinse, mai rapide, între Fisc și bănci, care să presupună și un mecanism mai rapid de comunicare în cazul înființării/ridicării popririlor. Scopul: evitarea situațiilor în care se blochează sume extensive de bani și deblocarea banilor mai repede, după ce se lămuresc lucrurile.
În 2017, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a venit cu un ordin ca prim pas înspre o comunicare eficientă între ANAF și instituțiile bancare: Ordinul MFP nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.
Realitatea arată că mecanismul popririlor fiscale cauzează aceleași nemulțumiri contribuabililor de ani încoace și nu o spun doi sau trei români afectați, ci mulți contribuabili firme sau persoane fizice întrebate pe acest subiect:
- se popresc sume mai mari decât necesarul pentru recuperare și se blochează toate conturile;
- ridicarea popririlor se face foarte greu, nu în câteva ore, așa cum s-a promis la nivel legislativ, din 2016;
- contribuabilii se văd uneori nevoiți să facă singuri pe mesagerii între organul fiscal și bancă pentru a asigura deblocarea unor conturi, întrucât informația ajunge foarte greu spre deloc;
- înștiințările privind înființarea popririlor se fac foarte greu.
Mecanismul din 2017 nu este, în fapt, suficient de bine implementat în practică. Am întrebat Fiscul și anul trecut, și anul acesta cum a rămas cu promisiunile legate de ridicarea rapidă a popririlor (în câteva ore) și am primit răspunsuri care, împreună, nu ne lămuresc exact cu privire la stadiul implementării. De fapt, lămurirea ne-o oferă practica.
Anul trecut, Fiscul ne-a transmis că a implementat sistemul, dar că încă se lucrează la dezvoltarea lui, iar unul dintre obiectivele Agenției este "și cel de ridicare al măsurilor de executare silită prin poprire în timp real, astfel încât activitatea contribuabililor să fie cât mai puțin afectată". Între altele, ni s-a spus că și băncile trebuie să dezvolte sistemul electronic, deci, că ar fi nevoie de un efort însumat.
Acum câteva zile, Fiscul ne-a răspuns că a pus din iunie 2017 în funcțiune sistemul de comunicare zilnică între organele fiscale și bănci privitor la înființarea/ridicarea popririlor, punând deja la dispoziția băncilor o platformă prin care se realizează comunicarea adreselor și deciziilor de la Fisc. Mai mult, ne-au spus ei, ANAF încarcă zilnic deciziile de ridicare de popriri, de îndată ce se sting creanțele, adică sunt achitate datoriile. Nu ne-a oferit însă un răspuns mai concret de atât, privitor la ridicarea în câteva ore a popririlor.
"În ceea ce privește ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești, organele fiscale din subordinea A.N.A.F. încarcă deciziile emise în acest sens, zilnic, pe platforma pusă la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, de îndată ce au fost stinse creanțele fiscale, ceea ce a condus, pe de o parte, la eficientizarea acestei activități de ridicare a popririi bancare, iar pe de altă parte disponibilitățile bănești existente în conturile debitorilor să nu fie afectate pe termen lung", scrie în răspunsul ANAF pentru redacția avocatnet.ro.
Le-am adresat întrebarea cu atât mai mult cu cât, recent, șefa ANAF a fost invitată la Parlament să dea explicații pe tema instituirii și ridicării popririlor fiscale, iar una dintre sugestiile sale a fost să cerem informații celor de la biroul de presă pe această temă. Potrivit hotnews.ro, parlamentarii din comisia care au audiat-o au ridicat aceleași probleme pe care le-am punctat mai sus referitor la popriri.
Președintele ANAF, Mihaela Triculescu, a spus că se fac eforturi constante ca mecanismul să fie îmbunătățit și că "ANAF are în vedere cele mai bune practici în domeniul administrațiilor fiscale europene", fiind "adaptat relațiilor fiscale moderne". Aceasta a spus că nu durează momentan mai mult de trei - patru zile după ce se plătește datoria pentru ca poprirea să fie ridicată și conturile deblocate.
Între altele, a menționat faptul că nu se mai pun popriri pentru datorii sub 100 de lei, potrivit celor de la hotnews.ro, însă nu am găsit în codurile fiscale o prevedere legală care să inducă această concluzie, dar există în legea fiscală ideea de iertare de datorii în cazul creanțelor mai mici de 40 de lei. Le-am trimis însă o solicitare celor de la ANAF pentru o lămurire pe tema asta.
Apoi, pe problema popririi mai multor conturi, șefa ANAF a spus o chestiune pe care cu toții o știm deja: se blochează mai multe conturi pentru că ANAF trimite hârtii tuturor băncilor, neștiind care este soldul conturilor pentru a bloca doar cât trebuie.
În fine, în răspunsul trimis de ANAF redacției noastre pe întrebările legate de popriri, Fiscul ne-a reamintit că debitorii pot afla "odată cu băncile" despre înființarea popririlor, dacă au un cont în Spațiul Privat Virtual (SPV). Într-o discuție purtată cu mai puțin de 24 de ore în urmă cu un contribuabil persoană fizică ce obține și venituri independente și are un astfel de cont în SPV, am aflat că pentru o poprire recentă în legătură cu contribuții restante nu a primit nicio înștiințare în SPV. Așadar, ideea de informare "odată cu băncile" nu s-a aplicat acestuia.