În ultimii ani, SPV-ul s-a deschis către toate categoriile de contribuabili și a devenit un serviciu al ANAF prin care se pot depune tot felul de declarații, prin care se pot obține anumite acte și cere informații de la Fisc.
De când cu declarația unică, prin care declarăm și plătim taxele fiscale pe veniturile nesalariale pe care le obținem, SPV-ul a ajuns iarăși în atenția tuturor pentru că, actualmente, este modalitatea prin care putem depune această declarație, din moment ce la ghișeu nu mai putem face acest lucru (se mai poate depune și prin e-guvernare.ro, dar e nevoie de semnătură electronică calificată, pe care nu toți contribuabilii o au).
Prin SPV însă sunt comunicate și informații privind executările silite fiscale. Persoanele fizice care au acces la serviciu (contul în SPV este gratuit) pot fi înștiințate despre popririle fiscale, de exemplu. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 660/2017 este cel care reglementează aceste comunicări.
Având în vedere că datornicul executat silit de Fisc trebuie să primească, potrivit procedurii fiscale, o înștiințare că este poprit, SPV-ul, spun cei de la ANAF, este modul cel mai rapid prin care pot afla de poprire, chiar odată cu băncile. Altfel, celelalte modalități de comunicare a înștiințării (prin poștă, publicitate) fac ca înștiințarea să vină mai târziu.
În acest context, spun cei de la ANAF, e recomandabil ca debitorii să-și facă cu toții SPV, dacă vor să afle în timp real de popriri.
"Având în vedere faptul că adresa de înștiințare despre înființarea popririi este transmisă de către organul de executare silită către debitor concomitent cu transmiterea adresei de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești către instituțiile de credit, menționăm că, în situația în care debitorul este înrolat în Spațiul Privat Virtual, acesta ia la cunoștință în același timp cu instituția de credit despre măsura înființării popririi.
În situația în care comunicarea se realizează prin celelalte modalități prevăzute de lege, se produce un decalaj de timp de la momentul la care organul de executare silită transmite înștiințarea despre poprire și până la momentul la care debitorul ia la cunoștință, astfel încât ne putem afla în situația în care disponibilitățile bănești să fie indisponibilizate înainte de data la care debitorul primește înștiințarea (...) pentru o scurtare a timpilor de înștiințare a debitorilor privind înființarea popririi, astfel încât aceștia să ia la cunoștință despre această măsură în timp real, recomandăm debitorilor să se înroleze în Spațiul Privat Virtual", au răspuns cei de la ANAF la solicitarea redacției noastre.
De ce ne aducem aminte de chestiunea aceasta? Subiectul instituirii și ridicării popririlor fiscale nu încetează niciodată să fie de actualitate, din perspectiva faptului că contribuabili și contabili deopotrivă povestesc cu regularitate despre popriri fie exagerate, fie abuzive.
Adesea, poprirea îi ia prin surprindere pe contribuabili, iar înștiințarea care trebuie să ajungă, conform Codului de procedură fiscală, la pretinsul datornic (debitor), ajunge destul de târziu sau niciodată. Despre poprire află, uneori, atunci când încearcă să facă o plată și constată că nu pot dispune de banii din conturi.
Săptămâna trecută, șefa ANAF a fost invitată în fața unei comisii parlamentare, unde i s-a cerut să explice de ce mecanismul ridicării popririlor este încă unul greoi și de ce contribuabilul executat silit află abia când încearcă să facă o plată că i-au fost blocate conturile. Fără să ofere răspuns la aceste întrebări, potrivit hotnews.ro, a menționat că se caută soluții și că pentru a afla răspunsuri trebuie să ne adresăm biroului de presă al ANAF.
În același timp, de prin luna februarie, utilizatorii SPV-ului se plâng constant de disfuncționalitățile sistemului: nu se pot loga pe platformă, nu sunt recunoscuți de sistem, deși îl folosesc de ceva vreme, primesc erori la depunerea unor formulare etc. Depunerea declarației unice doar online ar fi una dintre cauze, consideră unii, pentru că a crescut numărul de accesări și de utilizatori, mult peste cât ar putea duce infrastructura ANAF la acest moment.
Săptămâna trecută, ANAF prezenta o realizare importantă: SPV-ul a depășit milionul de utilizatori. "Peste un milion de contribuabili sunt înrolaţi în Spaţiul Privat Virtual
SPV permite obţinerea informaţiilor privind situaţia fiscală, depunerea electronică a declaraţiilor fiscale şi primirea electronică a documentelor şi a actelor administrativ fiscale. Documentele comunicate prin Spaţiul Privat Virtual au aceeaşi putere juridică, asemenea celor comunicate prin poştă sau la ghişeu", scrie ANAF pe pagina de Facebook proprie.
Poate vrei să știi: Cum te poți înregistra în SPV (e posibil să fie nevoie să mergi la un ghișeu al Fiscului pentru aprobarea înregistrării la SPV)