Ordinul ANAF nr. 1757/2019 pentru aprobarea Procedurii de mediere, precum și a documentelor pe care debitorii le prezintă în vederea susţinerii situaţiei economice și financiare a apărut azi, în Monitorul Oficial nr. 549 și reprezintă un nou pas făcut de Fisc în vederea aplicării efective a acestui mecanism nou introdus în legislația noastră fiscală la începutul acestui an - medierea cu organul fiscal, în vederea lămuririi datoriei fiscale pentru care contribuabilul este somat să plătească și a amânării executării silite.
Ordinul publicat azi reprezintă, de fapt, esențialul măsurilor de punere în aplicare a acestui mecanism de mediere pentru că include procedura în sine și modelele principalelor documente aplicabile în procedură.
Notă: Pentru cei care nu-și mai amintesc de medierea fiscală, reamintim că a fost introdusă la nivel legislativ în Codul de procedură fiscală în ianuarie anul acesta. Nu se poate aplica încă pentru că are nevoie de reglementări suplimentare, cum este cea propusă prin proiectul ANAF mai sus și cea despre care vă povesteam în urmă cu o săptămână.
Notificarea Fiscului privind intenția de a intra într-o procedură de mediere se poate face în termen de 15 zile de când contribuabilul primește somația că este executat silit pentru datorii fiscale (orice fel de obligații fiscale, amenzi contravenționale și alte creanțe bugetare). În notificare, conform modelului publicat, solicitantul trebuie să bifeze ce-l interesează să obțină prin acest demers cu Fiscul:
- fie să lămurească obligațiile de plată înscrise în somația de executare silită; la întâlnirea cu Fiscul, contribuabilul aduce tot ce consideră necesar pentru a demonstra că nu are atât de plată cât i se impută sau că are mai puțin;
- fie să ceară o analiză, împreună cu Fiscul, a situației economice și financiare a sa astfel încât să găsească cea mai bună soluție pentru a plăti datoriile acumulate (inclusiv să ia în calcul o înlesnire la plată); în acest caz, contribuabilul va trebui să scrie în notificare și chestiuni precum motivele pentru care nu poate plăti dările la timp și cum ori când crede că ar putea face plățile.
În procedura publicată scrie că răspunsul Fiscului va fi unul destul de prompt - de două zile de la primirea notificării. În două zile, Fiscul va stabili o întâlnire cu contribuabilul în cel mult zece zile de când s-a primit notificarea (cine are Spațiu Privat Virtual va afla de acolo despre întâlnirea programată). Din motive temeinice, întâlnirea va putea fi amânată cu câteva zile.
Deși vocalizează dorința de a tehnologiza cât mai mult relația cu contribuabilul, Fiscul pretinde, conform ordinului publicat, ca notificarea privind intenția de mediere să fie depusă fizic, la ghișeu, nefiind menționată nicio posibilitate de a o trimite electronic.
Efectul inițierii medierii este suspendarea executării silite. Din procedură înțelegem că și dacă nu se duce deloc la întâlnirea fixată cu Fiscul, contribuabilul tot profită de acestă suspendare, chiar dacă pentru o scurtă perioadă de timp: executarea va fi reluată după ce se întocmește procesul-verbal în care e notată absența.
Procedura aceasta aduce însă în față o discuție deloc veche, deloc străină multora dintre cei care au fost executați silit de Fisc până acum: se întâmplă ca măsuri precum poprirea să fie instituite fără ca vreo somație să ajungă la executat. Prin urmare, apare întrebarea: cum să mai beneficiezi de o atare măsură -- medierea fiscală -- când nici măcar nu primești somația (la timp), cea în funcție de care se calculează termenul (de decădere) pentru a notifica Fiscului intenția de mediere?
Notă: Așteptăm ca Fiscul să anunțe oficial că se pot face astfel de notificări pentru inițierea unor proceduri de mediere. La acest moment, doar în baza procedurii recent publicate, nu este clar dacă se poate cere medierea și cadrul de funcționare al acesteia este complet.