Mecanismul medierii fiscale va deveni curând posibil, iar contribuabilii vor putea cere Fiscului să intre într-o procedură de mediere în 15 zile de când li se comunică somația de executare silită pentru datorii fiscale, amenzi neplătite ș.a. Acum că ANAF a pus în dezbatere și un proiect de ordin cu procedura și documentele aferente acesteia, mecanismul e tot mai aproape de aplicarea efectivă.
Așa cum subliniam și cu alte ocazii privitor la acest mecanism, efectul lui principal este că, odată depusă solicitarea de mediere, executarea silită pentru obligațiile de plată restante se oprește temporar. Conform procedurii în dezbatere, Fiscul stabilește în maximum zece zile de la solicitare o întâlnire cu contribuabilul.
Cine va veni la întâlnirea cu contribuabilul? În proiectul de ordin se face referire la doi reprezentanți din ANAF: unul din compartimentul cu atribuții în evidența analitică pe plătitori și altul din cadrul compartimentului cu atribuții în executare silită. De asemenea, vor putea veni și șefii ierarhic superiori ai celor doi menționați, ori de câte ori e necesar.
În cadrul întâlnirii, se vor discuta cel puțin următoarele aspecte:
- întinderea obligațiilor fiscale înscrise în somația de executare silită; procedura se referă aici la o punere de acord între debitor și organul fiscal cu privire la aceste obligații de plată restante;
- se va analiza situația economico-financiară a contribuabilului, în baza justificării puse la dispoziție de acesta (orice documente consideră necesare, potrivit procedurii în dezbatere), precum și în baza unor documente sau informații existente la nivelul organului fiscal (contribuabilul ar putea să ceară să fie puse la dispoziție anumite informații prin chiar cererea pe care o face privind medierea); tot aici, în proiect se prevede că pentru clarificarea situației fiscale, se vor analiza de către Fisc documente precum fișa pe plătitori/ situația analitică a debitelor, plăților, soldurilor, existența sumelor de restituit pentru care s-au depus cereri și sunt în curs de soluționare, dacă s-au depus sau nu declarațiile fiscale, dacă există obligații bugetare în alte titluri executorii emise de alte instituții publice și trimise spre recuperare Fiscului;
- se va încerca găsirea celor mai bune soluții de stingere a datoriilor restante; organul fiscal va trebui să-i prezinte contribuabilului posibilitatea de a obține înlesniri la plată și orice modalități de stingere a datoriilor există;
Faptul că în procedură se face referire la analizarea, în cadrul ședinței de mediere, a situației depunerii declarațiilor fiscale trebuie să pună categoric un semn de exclamare contribuabilului care se gândește să facă o solicitare de mediere. Dacă ne uităm în modelul documentului care va reprezenta soluția de la finele unei medieri cu Fiscul vom vedea că acolo se va înscrie cu subiect și predicat dacă declarațiile fiscale sunt depuse ori nu la momentul ședinței de mediere. Cu certitudine, nedepunerea la timp a declarațiilor nu va cântări în avantajul contribuabilului într-o astfel de ședință.
Astfel, ședința de mediere se va încheia cu un proces-verbal întocmit în două exemplare, unul parvenind contribuabilului, în care se va trece rezultatul medierii, inclusiv ce soluții au fost propuse pentru stingerea datoriilor.
În fine, chiar și în această procedură conținută de ordinul ANAF în dezbatere momentan, nu există suficient de multe lămuriri privitor la un efect al procedurii pe care unii fiscaliști l-au pus sub semnul întrebării: care va fi finalitatea "punerii în acord între debitor și organul fiscal în legătură cu obligațiile fiscale înscrise în somație", dacă, de exemplu, se constată că există niște neconcordanțe justificate? Când procedura va fi finalizată și va intra în vigoare, sperăm că Fiscul ne va lămuri suplimentar.
Atenție! Mecanismul medierii fiscale NU se aplică încă în practică. Proiectul de ordin ANAF în dezbatere trebuie adoptat de conducerea Agenției și publicat în Monitorul Oficial ca să intre în vigoare.