Codul adminstrativ reglementează o serie foarte complexă de relații în cadrul și cu administrația publică. Având o întindere atât de vastă, acesta abordează și situația funcționarilor publici, în special problema abaterilor disciplinare.
În concret, Codul administrativ prevede, în primul rând, o listă cu faptele care sunt considerate abateri disciplinare:
- întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
- neglijența repetată în rezolvarea lucrărilor;
- absența nemotivată de la serviciu;
- nerespectarea programului de lucru;
- intervențiile sau stăruințele pentru soluționarea unor cereri în afara cadrului legal;
- nerespectarea secretului profesional sau a confidențialității lucrărilor cu acest caracter;
- manifestări care aduc atingere prestigiului autorității sau instituției publice în care funcționarul public își desfășoară activitatea;
- desfășurarea în timpul programului de lucru a unor activități cu caracter politic;
- refuzul nemotivat de a îndeplini atribuțiile de serviciu;
- refuzul nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii și expertizelor medicale ca urmare a recomandărilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
- încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri și interdicții stabilite prin lege pentru funcționarii publici, altele decât cele referitoare la conflicte de interese și incompatibilități;
- încălcarea prevederilor referitoare la incompatibilități, dacă funcționarul public nu acționează pentru încetarea acestora într-un termen de 15 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate;
- încălcarea prevederilor referitoare la conflicte de interese;
- alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcției publice și funcționarilor publici sau aplicabile acestora.
În general, astfel de abateri nu sunt noi, fiind sancționate și înainte de intrarea în vigoare a Codului administrativ. Există, totuși, anumite elemente de noutate, în comparație cu vechiul cadru legislativ care stabilea situația abaterilor disciplinare comise de un funcționar (e vorba de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, partea referitoare la sancțiuni fiind abrogată).
De exemplu, acum nu mai e nevoie ca nerespectarea programului de lucru să aibă loc în mod repetat (cum era înainte de intrarea în vigoare a Codului administrativ), ci e suficientă simpla nerespectare. Un alt exemplu este faptul că, în privința existenței unei incompatibilități, funcționarul public are, acum, 15 zile calendaristice la dispoziție pentru remedierea problemei, înainte de a se putea considera că a comis o abatere disciplinară.
În privința sancțiunilor, sunt aplicabile următoarele:
- mustrarea scrisă;
- diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni;
- diminuarea drepturilor salariale cu 10-15% pe o perioadă de până la un an de zile;
- suspendarea dreptului de promovare pe o perioadă de la unu la 3 ani;
- retrogradarea într-o funcție publică de nivel inferior, pe o perioadă de până la un an, cu diminuarea corespunzătoare a salariului;
- destituirea din funcția publică.
Spre deosebire de Legea nr. 188/1999, care stabilea doar un criteriu general de individualizare a sancțiunii, Codul administrativ stabilește clar și ce sancțiune poate fi dispusă, pentru ce faptă.
De exemplu, mustrarea scrisă poate fi aplicată pentru:
- întârziere sistematică în efectuarea lucrărilor;
- neglijență repetată în rezolvarea lucrărilor;
- pentru nerespectarea programului de lucru;
- refuz nemotivat de a îndeplini atribuțiile de serviciu;
- refuz nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii și expertizelor medicale ca urmare a recomandărilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
- încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri și interdicții stabilite prin lege pentru funcționarii publici, altele decât cele referitoare la conflicte de interese și incompatibilități;
- încălcarea prevederilor referitoare la conflicte de interese;
- pentru alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcției publice și funcționarilor publici sau aplicabile acestora.
În privința sancțiunii destituirii din funcția publică, această sancțiune poate fi aplicată pentru:
- absența nemotivată de la serviciu;
- intervenții sau stăruințe pentru soluționarea unor cereri în afara cadrului legal;
- nerespectarea secretului profesional sau a confidențialității lucrărilor cu acest caracter;
- manifestări care aduc atingere prestigiului autorității sau instituției publice în care funcționarul public își desfășoară activitatea;
- desfășurarea în timpul programului de lucru a unor activități cu caracter politic;
- refuz nemotivat de a îndeplini atribuțiile de serviciu;
- refuz nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii și expertizelor medicale ca urmare a recomandărilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
- încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri și interdicții stabilite prin lege pentru funcționarii publici, altele decât cele referitoare la conflicte de interese și incompatibilități;
- încălcarea prevederilor referitoare la conflicte de interese;
- încălcarea prevederilor referitoare la incompatibilități dacă funcționarul public nu acționează pentru încetarea acestora într-un termen de 15 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
Având în vedere, totuși, că aceasta este cea mai gravă sancțiune, se va aplica doar celor mai grave fapte. Mai mult, Codul administrativ prevede faptul că este necesară producerea unor „cosecințe grave”. Această condiție, în schimb, nu se aplică destituirii pentru incompatibilitate.
Comentarii articol (1)