Aplicația online eTAX a fost anunțată de curând de către AFM și poate fi accesată din site-ul Autorității. Ea poate fi folosită, pe bază de cont, ca sistem de informare și depunere a declarațiilor la Fondul pentru mediu de către persoanele și firmele interesate. Implementarea acestui sistem s-a făcut în urma adoptării Ordinului ministrului mediului nr. 572/2019, care a apărut la începutul lui iulie în Monitorul Oficial.
Cei care-și fac un cont în sistem pot întocmi și depune declarațiile fiscale pentru Fondul pentru mediu, pot să vadă declarațiile depuse și ce au de plătit, precum și cantitățile declarate.
"Sistemul permite contribuabililor, persoane fizice sau juridice, să se informeze online asupra obligațiilor de plată declarate la Fondul pentru mediu în orice moment al zilei, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul Administrației Fondului pentru Mediu, astfel:
- Întocmire declarații fiscale la Fondul pentru mediu
- Depunere online a declarațiilor inițiale la Fondul pentru mediu
- Vizualizare declarații depuse
- Vizualizare informații declarate până în prezent la Fondul pentru mediu: Obligații de plată, cantități declarate", potrivit informării din aplicația eTAX.
Potrivit ordinului amintit mai sus, generarea unui cont de acces se face în baza unei cereri scrise a reprezentantului legal al contribuabilului/plătitorului, depusă la sediul AFM. În urma solicitării, AFM generază contul și parola de acces (care poate fi schimbată ulterior).
Contul poate fi accesat folosind un certificat digital, pentru depunerea declarațiilor de mediu, ele putând fi semnate doar de cel/cea care deține un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere calificat, acreditat în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
Potrivit ordinului de mediu, depunerea declarațiilor prin eTAX se poate face fie de către reprezentantul legal al firmei, deținător al unei semnături electronice calificate, fie de împuternicitul acestuia, de asemenea deținător de semnătură electronică calificată.
Reprezentantul legal al firmei are acces în aplicație doar în baza unei cereri de înrolare, iar împuternicitul reprezentantului legal al firmei se înrolează în aplicație folosind o declarație notarială atașată cererii de înrolare. Același ordin prevede și ce trebuie să conțină obligatoriu această declarație notarială:
- datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului, după caz;
- datele de identificare ale reprezentantului legal;
- datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de împuternicit pentru utilizarea serviciului "Depunere declarații on-line";
- adresa de e-mail la care se vor efectua notificările;
- acordul privind primirea de informări prin poșta electronică;
- acceptul privind termenii și condițiile de utilizare a serviciului "Depunere declarații on-line".
"Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată (reprezentantul legal sau împuternicitul lui - n.red.). Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către serviciul «Depunere declarații on-line» și va fi însoțită de declarația notarială, după caz", prevede Ordinul ministrului mediului nr. 572/2019.
Evident, cererea de înrolare trebuie aprobată și asta se face prin comunicarea declarației notariale, în original, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire către AFM sau depunerea la sediul AFM. Dacă totul e conform ordinului (declarația e în regulă), atunci AFM va trimite la adresa de e-mail indicată în declarație o confirmare.
Abia după aprobarea cererii de înrolare, reprezentantul legal sau împuternicitul său va fi considerat înrolat pe platforma eTAX.