Teoretic, trecerea la depunerea exclusiv online trebuia să aibă loc încă din ianuarie 2020 (raportarea din februarie pentru ianuarie), însă, de-atunci, Administrația Fondului de Mediu (AFM) a amânat de mai multe ori măsura. Abia acum avem asistăm la trecerea la depunerea exclusiv online - Ordinul Ministerului Mediului 1.642/2022 stabilește clar că formatul tipărit al declarației nu mai e acceptat de la 1 iulie 2022.
În acest context, e bine de știut ce pot face companiile pentru a căpăta acces la aplicația online a AFM prin care se transmite declarația de mediu (eTAX). Conform Ordinului Ministerului Mediului 572/2019 (modificat prin ordinul mai sus menționat), „Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii/plătitorii utilizează serviciul «Depunere declarații on-line» existent pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, www.afm.ro. Completarea și transmiterea declarațiilor (...) se efectuează în conformitate cu instrucțiunile de utilizare a serviciului «Depunere declarații on-line», utilizându-se formularele de declarații existente pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu”.
Pentru a crea un cont în eTax, reprezentantul legal al contribuabilului trebuie să depună o solicitare scrisă electronică, depusă prin intermediul serviciului de la aceeași adresă web. Practic, pe pagina principală apare comanda pentru cei care nu au cont, care generează un mic formular electronic de completat. Solicitarea va fi însoțită de un document care atestă calitatea de reprezentant legal a solicitantului, care se încarcă tot în acel formular electronic.
În baza cererii, cei de la AFM generează un cont de acces și o parolă, pe care le transmit reprezentantului legal (imediat după, acesta trebuie să modifice parola, din rațiuni de siguranță).
Din ordinul citat reiese că firmele au acces în aplicația eTAX la:
- istoricul declarațiilor depuse;
- situația plăților făcute la Fondul pentru mediu;
- notificările referitoare la administrarea contului de acces, confirmarea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu depuse online, precum și referitoare la actele administrativ-fiscale, a actelor de procedură și altor documente ori informări comunicate de AFM.
Important! Depunerea online a declarațiilor de mediu se poate face numai dacă acestea sunt semnate cu o semnătură electronică calificată. Data depunerii declarațiilor este considerată data înregistrării documentelor în aplicația eTAX (sistemul generează confirmări de primire).
Depunerea online a declarațiilor de mediu poate fi făcută de reprezentantul legal al firmei, care are o semnătură electronică calificată, sau de împuternicitul reprezentantului legal, care are o semnătură electronică calificată. Conform ordinului amintit, depunerea este posibilă efectiv după ce una dintre cele două persoane se înrolează în aplicație (reprezentantul legal, în baza unei cereri, iar împuternicitul, în baza unei cereri și a unei declarații notariale).
„Aplicația informatică care asigură serviciul «Depunere declarații on-line» va gestiona cererile de înrolare, prin implementarea unui mecanism de autentificare folosind semnături electronice calificate.
Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată. Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către serviciul «Depunere declarații online» și va fi însoțită de documentul care atestă calitatea de reprezentant legal sau de împuternicirea notarială, după caz”, scrie în actul normativ. Ulterior, AFM aprobă cererea și trimite prin e-mail un mesaj de confirmare.