După cum precizează într-un comunicat de presă publicat de puțină vreme pe website-ul propriu, ANPC “a desfășurat, în perioada 18.03.2019 – 30.05.2019, o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de leasing, de către societățile de leasing și/sau instituțiile financiar-nebancare, la nivelul întregii țări”.
În urma controalelor ce au vizat 25 de firme de leasing, ANPC a aplicat 66 de sancțiuni contravenționale, dintre care 30 sunt avertismente, iar 36, amenzi contravenționale. Cele 36 de amenzi aplicate de inspectorii ANPC ajung la valoarea de peste trei sferturi de milion de lei, respectiv la 780.000 de lei.
În esență, amenzile au fost aplicate pentru nerespectarea legislației privind contractele de leasing, mai exact, pentru nespecificarea în contractele încheiate cu consumatorii a tipului de credit, a tipului dobânzii (fixă sau variabilă), a dobânzii anuale efective sau, după cum mai ea este cunoscută, DAE, dar și pentru aplicarea unor comisioane de analiză a dosarului cu valoare diferită, cu toate că era vorba de același produs de creditare, respectiv leasing financiar.
Alte motive pentru care o parte dintre firmele controlate de ANPC au fost amendate sunt neindicarea în graficul de rambursare a termenelor și condițiilor de plată a ratelor, perceperea unui comision unic a cărui valoare diferă de la un contract la altul și perceperea unor cheltuieli de închidere în cadrul facturii emise cu ocazia încetării contractului.
Totodată, anumite firme de leasing au fost sancționate și pentru condiționarea utilizării mașinii luate în leasing la efectuarea unui anumit număr de kilometri anual, utilizatorul fiind sancționat în cazul depășirii acestora și pentru condiționarea rambursării anticipate de plata unei sume minime.
Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, dreptul “consumatorului de a rambursa anticipat nu poate fi condiționat de plata unei anumite sume minime sau de un anumit număr de rate”.
Același act normativ stabilește că, atunci când încetează contractul de credit, creditorul trebuie să ofere consumatorului, în mod gratuit, un document din care să rezulte că au fost stinse toate obligațiile dintre părți.
Comentarii articol (0)