Prin Legea nr. 295/2020, Parlamentul a corectat aplicarea restrânsă a penalităților de nedeclarare și au făcut posibilă aplicarea lor și în afara unei inspecții fiscale, precum și de către organele vamale.
Astfel, s-a scos referirea la "organul de inspecție fiscală" din articolul 181 al Codului de procedură și s-a folosit doar termenul de "organ fiscal", astfel încât să fie acoperite și situațiile în care decizia de impunere se dă fără să fi avut loc o inspecție fiscală - reamintim că penalitățile se stabilesc pentru obligațiile fiscale nedeclarate/declarate incorect și sunt în cuantum de 0,08%/zi de întârziere, de la scadență, chestiune neafectată de recenta lege.
"Se propune modificarea art. 181 în sensul schimbării conceptului aplicării penalității de nedeclarare și în cazul obligațiilor fiscale principale stabilite din oficiu de organul fiscal, fără o inspecție fiscală, în vederea creării aceluiași tratament fiscal cu cei care nu declară obligațiile fiscale dar sunt supuși inspecției fiscale", explica MFP într-o notă de fundamentare din 2019, când lansase modificarea în dezbatere sub forma unui proiectul de ordonanță (la care a reunțat apoi pentru a cuprinde modificarea în această lege adoptată anul trecut de Parlament).
Organele vamale vor putea aplica și ele această penalitate, chestiune imposibilă până acum din cauza formulării restrictive din cod.
În beneficiul contribuabilului:
Dincolo de lărgirea sferei de aplicare a acestei penalități, noua lege mai aduce o serie de chestiuni care-i avantajează pe contribuabili în materia aceasta. Prima dintre ele se referă la reducerea penalității de nedeclarare cu 75%, în cele două situații prevăzute de Codul de procedură fiscală (se plătesc datoriile până la termenul impus sau se intră într-o procedură de eșalonare): reducerea nu va mai trebui cerută de contribuabil, atunci când se regăsește într-unul dintre cele două cazuri. Codul pretindea până acum contribuabililor să ceară ei aplicarea reducerii.
"Ori de câte ori organul fiscal constatã incidența art. 181 alin. (2) (reducerea cu 75% - n.red.), acesta comunică decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând penalitãți de nedeclarare prin evidențierea reducerii de 75% aplicatã", potrivit noii legi. Prin urmare, organul fiscal va trebui să constate aplicarea reducerii și să treacă acest lucru în decizia prin care se stabilesc dobânzile și penalitățile (adică obligațiile fiscale accesorii).
Legiuitorul a mers mai departe de atât a mai corectat, în favoarea contribuabilului, o neregulă ce avea loc frecvent în practică: organul fiscal trecea în raportul de inspecție fiscală că nu e cazul aplicării unor penalități de nedeclarare, însă ulterior i le punea în vedere contribuabilului pentru plată, prin decizie.
Legea nr. 295/2020 prevede că astfel de cazuri nu se vor mai putea întâmpla, stabilindu-se din start dacă e cazul să se aplice astfel de penalități, dar nu ulterior: dacă din raportul de inspecție lipsesc penalitățile, ele nu vor mai putea fi stabilite ulterior.
"Lipsa mențiunii din cuprinsul raportului de inspecție fiscalã privind aplicarea penalitãții de nedeclarare conduce la decãderea organului fiscal din dreptul de a mai aplica penalitatea prin alte acte administrative subsecvente sau accesorii", prevede noua lege.
În practică, apărea frecvent situația în care se menționa, în cuprinsul raportului de inspecție fiscală, în dreptul secțiunii destinate penalității de nedeclarare, sintagma „nu este cazul”, dar se pretindeau apoi penalitățile, iar asta, în detrimentul contribuabilului. "Ulterior emiterii raportului de inspecție fiscală și Deciziei de impunere, sunt emise decizii în care apare individualizată penalitatea de nedeclarare, de cele mai multe ori după expirarea termenului de plată a sumelor din Decizia de impunere, ceea ce conduce la pierderea beneficiului contribuabilului, întrucât prin conduita organului fiscal se încalcă principiul securității juridice și pe cel al așteptării legitime", potrivit notei proiectului de ordonanță care a devenit, într-un final, Legea 295/2020.