Modificările la declarația 112 sunt incluse în Ordinul comun nr. 3.063/1.376/1.430/2019, semnat de ministerele Finanțelor, Muncii și Sănătății și publicat azi în Monitorul Oficial.
În esență, declarația 112 a fost adaptată la modificările introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2019, care se aplică de la mijlocul lunii iulie 2019. Asta înseamnă că noul model al formularului trebuie folosit începând cu obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019.
Practic, autoritățile consideră că termenul lunar pentru formularul 112 a fost suspendat din cauza neadaptării acestuia, în timp util, la noile reguli, așa cum a semnalat redacția noastră. Astfel, angajatorii din construcții pot depune declarația pentru lunile iulie și august, pentru care deja a trecut termenul-limită, după ce Fiscul publică aici și noua versiune electronică.
Concret, este vorba de angajatorii din construcții care pot aplica facilitățile fiscale, în baza condițiilor modificate, începând cu a doua parte a lunii iulie 2019 (înainte nu le aplicau). Teoretic, ceilalți angajatori au putut folosi versiunea neactualizată a D112 și trebuie să fie atenți dacă au rectificative de depus.
În ordinul comun se face trimitere la articolul 78 din Codul de procedură fiscală. Acolo scrie că „termenele prevăzute de lege pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale, după caz, nu încep să curgă sau se suspendă în situația în care îndeplinirea acestor obligații a fost împiedicată de ivirea unui caz de forță majoră sau a unui caz fortuit”. În cazul de față, problema a fost întârzierea cu care autoritățile au actualizat declarația 112.
Important de precizat este că, la același articol din Cod, mai scrie că obligațiile fiscale se consideră îndeplinite în termen, fără să se aplice sancțiuni legale, dacă acestea se execută în 60 de zile de la încetarea problemei. Adică 60 de zile de la momentul de la care va apărea versiunea electronică nouă a declarației 112.
Referitor la modificările incluse în formular, este vorba de faptul că cifra de afaceri, în funcție de care se dau facilitățile fiscale, se stabilește altfel. Totodată, taxele salariale reduse se aplică mai multor persoane și pentru mai multe activități economice.
Interesant este că, așa cum subliniau specialiștii, Finanțele au explicat faptul că angajatorii trebuie să aplice facilitățile fiscale în luna iulie 2019 în funcție de două seturi diferite de reguli. Adică regulile în vigoare până pe 21 iulie și regulile modificate începând cu 22 iulie.