Mai precis, noile informații trebuie completate în formularul 112 „începând cu obligațiile declarative ale lunii următoare celei în care se va publica pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală aplicația informatică a prezentei declarații”. Așa scrie în Ordinul comun 3.063/1.376/1.430/2019, semnat de ministerele Finanțelor, Muncii și Sănătății și oficializat în octombrie 2019.
Din moment ce versiunea electronică a formularului 112 a fost publicată de Fisc în noiembrie 2019, rezultă că obligația apare începând cu luna decembrie 2019. Informația a fost confirmată recent de Mădălina Racovițan, tax partner și head of people services la KPMG România.
Însă ce informații trebuie completate despre salariații detașați? Acestea diferă în funcție de detaliile fiecărei detașări în parte și sunt incluse în anexa asiguratului la formularul 112, după cum urmează:
- salariat detașat de un angajator din România la un alt angajator din România și care e plătit, în timpul detașării, de către primul angajator: se trec perioada detașării și CUI-ul angajatorului la care este detașat salariatul;
- salariat detașat de la un angajator din România la un alt angajator din România și care e plătit, în timpul detașării, de către al doilea angajator: perioada detașării și CUI-ul angajatorului de la care este detașat salariatul;
- salariat detașat din România în state din Uniunea Europeană sau din afara Uniunii: este plătit de angajatorul din România care detașează / angajatorul la care este detașat; statul unde este detașat (stat din Uniune, Spațiul Economic European, Elveția sau alt stat); detașat cu sau fără formularul A1 într-un stat cu care România are sau nu încheiat un acord de securitate socială;
- salariat detașat în România din state membre ale Uniunii sau din afara Uniunii: statul de unde este detașat (stat din Uniune, Spațiul Economic European, Elveția sau alt stat); detașat cu sau fără formularul A1 dintr-un stat cu care România are sau nu încheiat un acord de securitate socială.
Referitor la A1, specialista de la KPMG subliniază că, pentru simplificare, toate tipurile de formulare de acest fel au fost denumite de autorități „A1”. Însă pentru detașările în sau din state din afara Uniunii se obține un formular similar formularului A1, nu formularul A1 în sine.
„Modificările reprezintă o obligație administrativă suplimentară pentru plătitorii de venituri salariale. Aceștia trebuie să analizeze situațiile de detașare, atât interne cât și internaționale, pentru a determina dacă au obligații adiționale de raportare. Modificările afectează și companiile la care sunt detașați salariați, dacă plata veniturilor salariale este efectuată de acestea”, a subliniat Mădălina Racovițan.
Cele mai recente schimbări legislative la formularul 112 au apărut în octombrie 2019, în contextul unor adaptări la condițiile în funcție de care se aplică taxele salariale reduse din domeniul construcțiilor. Versiunea electronică actualizată la zi a formularului 112 este disponibilă aici, pe site-ul Fiscului.
Termenul din decembrie 2019 pentru depunerea formularului 112 este chiar mâine, în condițiile în care termenul obișnuit este „tras” mai devreme pe calendar în ultima lună a anului.