Din ianuarie 2020, primarii, viceprimarii, precum și președinții și vicepreședinții de consilii județene ar fi trebuit să aibă acces la pensiile „speciale” (pentru limită de vârstă) prevăzute de Codul administrativ, reieșea dintr-un proiect de hotărâre de Guvern pentru punerea în aplicare a prevederilor relevante referitoare la pensiile menționate mai sus, lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale și a Administrației Publice (reorganizat și redenumit, în prezent, „Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației”) în august 2019. Acestea reprezintă o noutate adusă de Codul administrativ, demnitarii respectivi nemaibeneficiind de asemenea indemnizații, până acum.
Însă Guvernul a decis să amâne aplicarea acestor facilități până în 2021, prin Ordonanța de urgență (OUG) nr. 1/2020, intrată luna aceasta în vigoare. Conform acestei ordonanțe, sunt suspendate efectele prevederilor referitoare la pensiile „speciale” ale demnitarilor locali până în 2021. Astfel, nu va mai conta dacă proiectul de Hotărâre de Guvern va fi adoptat și va intra în vigoare în 2020 sau nu, pentru că OUG nr. 1/2020 se va aplica cu prioritate, oricum.
Conform Codului administrativ, aceste pensii se vor acorda de la încetarea mandatului. În plus, pentru obținerea lor, nu va conta de ce alte pensii vor beneficia solicitanții.
Proiectul menționat (cel de hotărâre de Guvern) mai sus vizează doar procedura și metodologia prin care se acordă pensiile, efectiv, însă condițiile sunt cele deja stabilite prin Codul administrativ. De aceea, și OUG nr. 1/2020 vizează direct Codul administrativ și prevederile relevante din acesta.
De când se acordă pensiile „speciale” și cum este stabilit cuantumul acestora
Cei îndreptățiți la pensiile menționate mai sus vor beneficia de ele de la încetarea mandatului, însă dacă vor începe exercitarea unui alt mandat, plata pensiei se va întrerupe, fiind reluată după încetarea mandatului ulterior.
Proiectul de Hotărâre stabilea că pensiile se vor acorda de la 1 ianuarie 2020. Însă, având în vedere efectele OUG nr. 1/2020, adoptarea proiectului de hotărâre nu va putea produce efecte decât din 2021 (indiferent de momentul adoptării).
Cuantumul pensiilor aleșilor locali îndreptățiți la acestea se va stabili anual (ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,40% din indemnizația brută lunară aflată în plată pentru funcția în cauză - de exemplu, primar) și va fi inclus în anexe atașate legii de aprobare a bugetului de stat. De asemenea, se va stabili cuantumul pentru fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială.
Atenție! Pensia „specială” va fi acordată în limita a trei mandate, respectiv 144 de luni (adică 12 ani).
De asemenea, din pensia pentru limită de vârstă se vor reține impozitul pe venit și contribuția de asigurări sociale de sănătate.
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească demnitarii pentru a putea obține pensiile „speciale”
Pentru a avea acces efectiv la pensiile „speciale”, primarii, viceprimarii, precum și președinții și vicepreședinții de consilii județene trebuie să îndeplinească o serie de condiții, conform Codului administrativ.
Prima condiție este cea a îndeplinirii vârstei standard de pensionare sau a vârstei standard de pensionare reduse, așa cum sunt prevăzute de legislația privind sistemul de pensii publice sau îndeplinirea condițiilor prevăzute de alte legi speciale. După aceea, demnitarii menționați mai sus trebuie să fi exercitat cel puțin un mandat complet (e vorba de 48 de luni).
Vor exista și cazuri când demnitarii la care am făcut referire mai sus nu vor putea beneficia de pensia „specială”, deși îndeplinesc toate condițiile enumerate până acum. E vorba, mai exact, de situația când astfel de persoane au fost condamnate definitiv pentru infracțiuni de corupție.
Care este procedura de obținere a pensiei „speciale” și până când trebuie depuse solicitările
Ca să poată obține pensiile pentru limită de vârstă, demnitarii vor trebui să depună cererile la unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială pe raza căreia și-au exercitat mandatul. În privința dosarului și a documentelor pe care solicitantul trebuie să le atașeze, e vorba de:
- cerere pentru acordarea indemnizației, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 (atașată proiectului), în original;
- decizia de pensionare pentru limită de vârstă, copie legalizată sau copie certificată „conform cu originalul”, după caz;
- adeverințe de la unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care să ateste perioada în care solicitantul a avut calitatea de primar, de viceprimar, de preşedinte sau de vicepreşedinte al consiliului judeţean, în original;
- cartea de identitate, copie legalizată sau copie certificată „conform cu originalul”, după caz;
- certificatul de cazier judiciar, în original; în cazul existenței în certificatul de cazierul judiciar a unor mențiuni privind condamnări, solicitantul are obligația depunerii hotărârii judecătorești rămase definitive, în copie legalizată sau copie certificată „conform cu originalul”, după caz.
Stabilirea pensiilor pentru 2020 s-ar fi făcut în ianuarie, dacă solicitantul depunea cererea până la 31 decembrie 2019. În rest, pentru a se stabili din luna ianuarie a următorului an (deci, din 2021, încolo), cererile ar fi trebuit depuse până în data de 13 septembrie a anului precedent (adică 2020). Excepțional, se mai putea stabili pensia în același an în care se depune cererea, dacă depunerea ar fi avut loc dupa 1 ianuarie, proiectul prevăzând faptul că stabilirea urma să se facă în luna următoare depunerii.
Probabil că decalarea produsă prin efectele OUG nr. 1/2020 va schimba și datele menționate mai sus. Astfel, cererile pentru 2021 s-ar putea să fie depuse până la 31 decembrie 2020, în timp ce abia din 2022 se va aplica data de 13 septembrie.
În privința plății, aceasta se va face abia după ce vor fi incluse sumele relevante în bugetele locale, după ce se fac alocările prin legea bugetului de stat. Dacă cea din urmă nu va fi adoptată până la 31 decembrie a anului precedent, autoritățile vor putea să plătească pensiile (care se aflau în plată până la 31 decembrie a anului precedent) din veniturile proprii.
Atenție! Procedura de acordare a pensiilor nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, proiectul de hotărâre de guvern în care este conținută trebuie adoptat de executiv și hotărârea să fie publicată în Monitorul Oficial. De asemenea, trebuie ținut cont de faptul că pensiile în cauză nu vor mai putea fi acordate în 2020, din cauza OUG nr. 1/2020.
Comentarii articol (12)