În Legea nr. 295/2020 (care se aplică din 24 decembrie 2020) se regăsesc și câteva aspecte care remediază o problemă existentă de câțiva ani în practică, până la modificare: finalizarea unei inspecții sau verificări a situației fiscale cu o decizie de impunere și sesizarea, în același timp, a organelor penale pentru suspiciuni de fapte penale în cazul contribuabilului verificat, situații în care contribuabilii au ieșit dezavantajați din mai multe motive, inclusiv acela că erau implicați în două proceduri paralele (cea penală și cea administrativă - dacă ar fi contestat decizia de impunere) care puteau duce și, de multe ori, chiar duceau la soluții contrare.
Însă, de la modificarea introdusă prin Legea nr. 295/2020, Fiscul nu mai finalizează inspecția sau verificarea situației fiscale personale prin raport și, prin urmare, nu mai ajunge să emită o decizie de impunere, atunci când constată la contribuabilul verificat probleme penale. Într-o astfel de situație, autoritatea fiscală devine obligată, prin Codul de procedură fiscală, să sesizeze organele penale, așa cum prevede deja art. 132 din Codul de procedură fiscală.
"Rezultatul inspecţiei fiscale se consemnează, în scris, într-un raport de inspecţie fiscală, în care se prezintă constatările organului de inspecţie fiscală din punctul de vedere faptic şi legal şi consecinţele lor fiscale, cu excepţia cazurilor în care se fac constatări în legătură cu săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspecției fiscale, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132. Procedura de aplicare se aprobă prin ordin al președintelui A.N.A.F.", scrie, mai exact, în forma actualizată a Codului de procedură penală. De asemenea, o prevedere similară a fost introdusă prin Legea nr. 295/2020 și pentru verificarea situației personale.
De asemenea, același act normativ stabilește că noile prevederi se aplică inclusiv inspecțiilor fiscale aflate în derulare la momentul intrării în vigoare a Legii nr. 295/2020, adică la 24 decembrie 2020.
Mai mult, tot prin Legea nr. 295/2020 a fost adăugat un nou caz de suspendare a termenului de a stabili creanțe fiscale, astfel încât să se evite ca procedura administrativă să fie pusă în pericol de situația în care acțiunea penală se stinge. Concret, termenul de prescripție se suspendă pe perioada cuprinsă între data comunicării procesului-verbal de sesizare a organelor de urmărire penală sau a procesului-verbal întocmit ca urmare a solicitării organelor de urmărire penală adresată organelor fiscale de a efectua constatări și data rămânerii definitive a soluției de rezolvare a cauzei penale.
Modificările făcute în acest context sunt lăudate de specialiștii în fiscalitate. De altfel, erau necesare, în contextul unei decizii de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) - cauza Lungu c. România - prin care CJUE a subliniat că nu se poate să existe în paralel două proceduri judiciare prin care să se dea două soluții contrare.