Reexaminarea unei decizii date pentru soluționarea unei contestații fiscale va fi posibilă odată ce modificările propuse de MFP luna asta la Codul de procedură fiscală printr-un proiect de ordonanță vor intra în vigoare. Reexaminarea ar fi o noutate pentru procedura fiscală, comparabilă cumva cu mecanismul revizuirii din Codul de procedură civilă, dar de la care nu a împrumutat suficient de mult astfel încât să nu fie susceptibil de a funcționa prost în practică.
În mare, reexaminarea va fi posibilă atunci când au fost omise anumite dispoziții legale a căror aplicare în cazul respectiv ar fi schimbat fundamental soluția Fiscului, ca urmare a unei interpretări a Comisia fiscală centrale, ca urmare a unui recurs în interesul legii dat de Înalta Curte sau ca urmare a unei hotărâri a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) (detaliile mecanismului propus în proiect, aici).
Practic, vorbim de o procedură administrativă prin care decizii de soluționare negative a contestațiilor vor putea fi îndreptate, în favoarea contribuabilului, pentru ca acesta să nu mai caute dreptatea pe calea instanței, cu destul de mult timp pierdut și resurse financiare irosite, sublinia Dan Dascălu, partener D&B David și Baias, în cadrul unei recente conferințe de specialitate organizate de PwC România.
"Ce se întâmplă în prezent: dacă s-a emis o decizie de soluționare a contestației, chiar dacă apărea o interpretare a CJUE sau a ICCJ, principiul care se aplică în practică e că se aplică doar pentru viitor. Așa se ajunge și se pierdea mult timp pentru contribuabil și resurse financiare inutile pentru a soluționa o dispută fiscală care n-are practic nicio miză", a punctat specialistul.
Reexaminarea propusă de MFP seamănă cu revizuirea din Codul de procedură civilă, cale extraordinară de atac ce permite atacarea unor hotărâri judecătorești din mai multe motive, într-un termen dat. Doar că textul de lege propus nu e suficient de clar, punctează Dan Dascălu, putând ajunge chiar la complicarea disputei fiscale în locul simplificării sale.
Concret, potrivit propunerii, cererea de reexaminare va putea fi depusă fie în timpul judecării cauzei în contencios administrativ, când decizia de soluționare a contestației a fost contestată, sau, în afara acestui context (nu s-a formulat acțiune în instanță), în cel mult un an de la comunicare.
În cel dintâi caz, când vorbim de un proces în derulare, soluția de la reexaminare ar trebui să vină până când se termină dezbaterile în fond în fața primei instanțe pentru că altfel nu mai produce niciun efect. Dacă e vorba de o decizie de confirmare în urma reexaminării, atunci procesul în derulare continuă. În al doilea caz, când nu vorbim de existența unui proces, decizia de confirmare a deciziei inițiale, dată în urma reexaminării, va putea fi atacată în instanță.
"Principalul scop urmărit prin introducerea acestei reglementări este stoparea unei dispute fiscale cu privire la care ar trebui să fie evidentă soluția ce trebuie adoptată, întrucât ea a fost deja dezlegată în alte spețe de către organe naționale sau europene care au un rol în interpretarea legii, pentru a nu mai continua în mod absurd, așa cum se întâmplă în prezent, doar pentru că a început. Și pentru această propunere legislativă succesul său va depinde de modul în care cei chemați să o aplice îi vor înțelege menirea și importanța", a subliniat Dan Dascălu.