Ca să intre în mecanismul de restructurare financiară pentru datoriile bugetare de peste un milion de lei, restante la finele lui 2018, contribuabilul trebuie să ducă la Fisc, până în februarie, un plan de reorganizare și testul creditorului privat prudent, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 6/2019. Testul reprezintă o analiză în strânsă legătură cu planul de restructurare, așa cum a explicat Sorin Petre, partener PwC România, în cadrul unei conferințe recente pe tema modificărilor fiscale din ultima perioadă.
Analiza reflectă în ce măsură eșalonarea propusă în planul de reorganizare cu care se duce datornicul la Fisc e o soluție pentru ca statul să recupereze cât mai mult din datoria respectivă decât dacă ar face-o prin alte metode, cum ar fi executarea silită sau intrarea contribuabilului în faliment.
"Teoretic, statul trebuie să se comporte ca orice creditor privat care s-ar afla în situația lui. Orice creditor privat încearcă să își maximizeze încasările din creanța respectivă și, pentru aceasta, analizează toate soluțiile posibile de a-și recupera creanța respectivă în diferite metode de recuperare - având în vedere că vorbim de niște creanțe mai vechi, sunt deja șanse mai reduse să fie recuperate.
Din punct de vedere al analizei financiare, constă în analizarea planului de restructurare și a eșalonării propuse în plan cu variantele alternative: executarea silită, de exemplu, execuți societatea și vezi ce poți să iei; intrarea în procedura de faliment - cât poți recupera în procedura de faliment) sau, în funcție de specificul activității respective, ce alte soluții ai mai putea avea.
În varianta în care planul de restructurare te duce la un grad de recuperare mai ridicat ca celelalte variante posibile, poți concluziona că rezultatul testului creditorului privat e pozitiv și poți să spui că se argumentează o astfel de măsura de eșalonare", potrivit lui Sorin Petre.
E important de menționat că analiza sub forma acestui test al creditorului privat nu e un document care se depune inițial și apoi rămâne neschimbat chiar dacă planul de restructurare suferă modificări. Ordonanța obligă pe cel intrat în procedură să actualizeze și testul dacă ajustează planul de restructurare - desigur, ajustările acestea sunt supuse din nou aprobării organului fiscal, iar asta poate să însemne inclusiv respingerea lor.
Așa cum puncta Sorin Petre, cele două analize - planul și testul creditorului privat prudent - sunt complexe și e necesar ca expertul independent (obligatoriu, conform ordonanței) să aibă o expertiză largă: restructurări financiare, insolvență, legislație fiscală, raportare financiară, evaluare ș.a.