Hotărârea de Guvern nr. 628/2020 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie a apărut în Monitorul Oficial în 7 august și se aplică de la aceeași dată.
Scopul declarat al ajutorului de stat din HG nr. 807/2014 este dezvoltarea regională. Prin schemă, statul stimulează investițiile cu impact major prin finanțarea activelor corporale și necorporale aferente proiectelor de investiții.
Mai puțină birocrație și includerea întreprinderilor neperformante în ultimul exercițiu financiar
Una din modificările aduse de HG nr. 628/2020 este că plata efectivă a ajutorului de stat se face în perioada 2015-2028, în condițiile în care prevederea aplicabilă înainte de modificare stabilea ca limită anul 2023.
O altă schimbare este că a fost ușurată sarcina birocratică a beneficiarilor. În concret, ei trebuie să dovedească faptul că finanțarea are un efect stimulativ și, până recent, beneficiarul trebuia să îndeplinească două lucruri, în acest sens:
- să adreseze Ministerului Finanțelor Publice o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat, înainte de demararea investiției și
- să facă dovada, prin documentație anexată cererii, că investiția nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă sau nu ar fi realizat în regiunea respectivă, în absența ajutorului de stat.
HG nr. 628/2020 a exclus ultimul punct și a păstrat doar prima condiție.
S-au ușurat și condițiile pentru acordarea ajutorului de stat. Înainte de intrarea în vigoare a HG nr. 628/2020, era obligatoriu pentru beneficiari să demonstreze că avuseseră rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în ultimul exercițiu financiar încheiat (raportat la momentul înregistrării cererii de acord pentru finanțare).
De acum, însă, rentabilitatea cifrei de afaceri trebuie să existe în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate. Așadar, nu sunt dezavantajate firmele care au avut ultimul exercițiu financiar foarte prost, dar au demonstrat rentabilitate în unul din cele două precedente.
Cheltuielile salariale nu vor fi acoperite de finanțare
Deși se dorea, în septembrie (când actuala HG era încă în stadiu de proiect), acoperirea anumitor costuri salariale, prin intermediul programului, acest lucru nu se va mai întâmpla. Forma intrată în vigoare a HG nr. 628/2020 nu include și aceste costuri.
O altă schimbare este că, deși se dorea, inițial, extinderea programului până în 2025, forma în vigoare a ultimelor modificări nu reflectă acest lucru - acordurile de finanțare pot fi emise doar până la 31 decembrie 2023. Noile norme tot au ajuns să extindă termenul-limită, întrucât forma de dinainte de modificare a HG nr. 807/2014 stabilea că acordurile de finanțare ar fi putut fi încheiate doar până la finalul anului 2020.
Având în vedere că logica inițială a extinderii până în 2025 era de a se permite decontarea cheltuielilor salariale (vorbim de propunerea lansată în 2019, unde finanțarea viza și plata cheltuielilor salariale), e de înțeles reducerea cu doi ani a termenului limită.
Atenție! Ministerul Finanțelor Publice trebuie să emită ghiduri pentru aplicarea programului de finanțare, în 30 de zile de la intrarea în vigoare a HG nr. 628/2020. Așadar, pașii concreți ce trebuie urmați pentru accesarea finanțării ar trebui să devină clari în august sau cel târziu în primele zile din septembrie.