Comunicarea Comisiei poate fi consultată aici. Ea vizează firmele din UE sau Marea Britanie care desfășoară activități transfrontaliere (UE, deci inclusiv România - Marea Britanie). De aceea, ne vom referi doar la acele aspecte menționate în Comunicare de care firmele românești chiar s-ar putea lovi.
Atenție! Ceea ce apare în Comunicare nu este ceva stabil, ce nu s-ar putea schimba, în timp. Din cauza incertitudinii legate de ieșirea Marii Britanii din UE, ce prezentăm mai jos reprezintă doar o probabilitate.
Importul de bunuri din Marea Britanie
Pentru că Marea Britanie nu va mai face parte din UE, acest lucru înseamnă că ea nu va mai face parte nici din piața internă a Uniunii, unde este facilitat schimbul între statele membre. Chestiunile concrete care se vor schimba sunt:
1) Certificatele și autorizațiile: introducerea anumitor produse (de exemplu, jucării sau echipamente radio) în UE poate să se facă doar dacă există un certificat sau autorizație care să garanteze siguranța acestora (pentru sănătatea oamenilor sau pentru protecția mediului). Astfel de certificate sau autorizații emise într-un stat membru al UE garantează posibilitatea de a livra un bun, dintr-un stat al Uniunii în altul. Însă cum Marea Britanie nu va mai face parte din UE, certificatele sau autorizațiile emise acolo nu vor mai fi valabile. În acest context, există două soluții pentru cei care aduc bunuri din Marea Britanie:
- dacă certificatele sau autorizațiile sunt obținute în Marea Britanie, ele să fie transferate unei autorități competente din cadrul UE sau
- solicitarea de certificate și/sau autorizații noi.
2) Cerințe de localizare privind anumite persoane: efectivitatea legislației UE este dată și de faptul că aceasta pretinde desemnarea unei persoane responsabile pentru plasarea pe piață a anumitor produse (în privința produselor cosmetice, de exemplu) sau existența unui titular de introducere a unor bunuri pe piață. Dacă persoanele în cauză sunt stabilite în Marea Britanie, după Brexit vor trebui înlocuite cu persoane localizate în interiorul Uniunii.
3) Etichetarea, în special în special în ceea ce privește persoanele de contact pentru anumite produse: spuneam, mai sus, că trebuie să existe anumite persoane responsabile pentru plasarea pe piața UE a anumitor produse. În vederea identificării acestor persoane, trebuie să existe etichete pe produse, care să facă referire la ele. Din nou, dacă persoanele respective sunt stabilite în Marea Britanie și etichetele fac trimitere la ele, acest lucru nu va mai fi conform cu legislația UE.
Aspecte vamale și fiscale
1) Tarifele vamale preferențiale, la exportul din UE: există anumite bunuri (autovehicule, de exemplu) care, din cauză că provin din UE, beneficiază de tarife preferențiale, atunci când sunt exportate în afara UE. De multe ori, condițiile pentru aplicarea unor asemenea tarife sunt ca minimum o parte din acele produse să provină din Uniune. După Brexit, produsele sau părțile din acele produse care vor proveni din Marea Britanie nu vor mai fi considerate ca fiind originare din UE.
2) Proceduri (inclusiv controale sanitare și fitosanitare) și taxe vamale: atunci când un bun intră din afara Uniunii în UE, pot fi aplicate anumite proceduri de supraveghere vamală (atât fiscale, cât și nefiscale - referitoare la protecția sănătății, de exemplu), pentru a se asigura conformarea bunului cu normele relevante. Astfel de proceduri se referă și la controale sanitare și fitosanitare cu privire la produse alimentare sau animale introduse în UE.
La fel se va întâmpla și cu bunurile provenite din Marea Britanie, după Brexit. De asmenea, formalitățile vamale îndeplinite în Marea Britanie (tot după Brexit) nu vor mai fi efective.
De asemenea, pentru bunurile importate din Marea Britanie vor trebui plătite taxe vamale la import (lucru care, acum, nu se întâmplă).
3) TVA: se vor aplica regulile de TVA pentru bunuri importate din afara Uniunii Europene (care vizează atât plata, cât și rambursarea acestei taxe). Astfel de reguli se referă, de exemplu, la necesitatea, ca regulă, de a plăti TVA la momentul importării bunului în UE. Puteți citi mai multe despre chestiunea TVA-ului, aici.
4) Impozitarea directă: și aceasta se va face luând în considerare statutul de țară terță față de UE a Marii Britanii.