Viitoarele pachete medicale valabile pentru perioada 2021-2022 sunt cuprinse în HG nr.696/2021, care cuprinde pachetul minimal de servicii, pentru cei care nu sunt asigurați în sistemul sanitar, și pachetul de servicii de bază, destinat asiguraților. Până la intrarea în vigoare a noului contract-cadru cu pachete medicale, persoanele fizice au serviciile asigurate prin pachetele aferente anilor 2018 și 2019, a căror valabilitate a fost prelungită de mai multe ori, ultima oară până la 30 iunie 2021.
Intens discutată în spațiul public în ultima perioadă, o noutate adusă prin acest nou contract-cadru este reglementarea contribuției personale (modul de funcționare al acesteia, întrucât ea e prevăzută la nivel primar prin Legea sănătății). Contribuția reprezintă o diferență de tarif din prețul cerut de furnizorul privat de servicii medicale și suma de bani aferentă acelui serviciu medical decontată din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate - sumă de bani care nu poate fi considerată nicicum ca fiind o coplată - mai multe detalii, aici.
Același contract-cadru în vigoare din iulie mai prevede că recuperarea post-COVID-19 va fi decontată de casa de sănătate.
De asemenea, sunt menținute chestiunile care s-au aplicat în ultimele luni, pe perioada stării de alertă și care se vor aplica până la finalul lunii în care încetează starea de alertă - acordarea la distanță a consultațiilor medicale din pachetul de bază, de pildă.
O altă noutate prevede acordarea zilelor de concediu de odihnă pentru medicii de familie - de acum, aceștia vor avea dreptul la 30 de zile lucrătoare într-un an, nu zile calendaristice, cum era prevăzut până acum.
De asemenea, o altă noutate e posibilitatea acordării la distanţă a consultaţiilor pentru afecţiuni cronice, precum şi a consultaţiilor pentru bolile cu potenţial endemoepidemic care necesită izolare.
În fine, o altă noutate e că pentru situaţiile care necesită prezentarea de documente casei de asigurări de sănătate de către asigurat, membru al familiei de grad I şi II, soţ/soţie, persoană împuternicită legal de acesta prin act notarial/act de reprezentare prin avocat sau reprezentantul legal al asiguratului, documentele pot fi transmise casei de asigurări de sănătate prin mijloace electronice de comunicare sau pot fi depuse în numele asiguratului de orice persoană, cu excepţia reprezentanţilor legali ai furnizorilor de servicii medicale/medicamente cu şi fără contribuţie personală/dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive şi a persoanelor care desfăşoară activitate la nivelul acestora. Mijloacele electronice de comunicare se pot folosi şi pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate, necesare asiguraţilor. Se realizează astfel extinderea reglementărilor aplicabile în perioada de urgență și alertă pe teritoriul României, în beneficiul asiguratului.
Servicii pentru asigurați
Pachetul de bază acoperă o gamă mult mai mare de servicii medicale decât cel minimal, fiind destinat persoanelor asigurate în sistemul sanitar de stat.
Mai exact, la medicul de familie, asigurații vor primi consultații în caz de boală, inclusiv la domiciliu, consultații la cabinet sau prin mijloace la distanţă, telefonic sau prin internet. Tot la medicul de familie sunt disponibile consultații preventive, consultații pentru planificarea familială, consultații pentru viitoarele mame, servicii medicale suplimentare și administrarea de medicamente.
În același timp, de la medicul de familie se pot obține concedii medicale, bilete de trimitere, prescripții medicale, adeverințe şi avize medicale, certificate medicale de deces, adeverințe de încadrare în muncă, precum şi eliberarea documentelor medicale necesare pentru evaluarea şi reevaluarea în vederea încadrării în grad de handicap.
Referitor la asistenţa medicală ambulatorie, noul contract-cadru prevede că asigurații au incluse servicii de urgență, servicii curative, de depistare a bolilor, îngrijiri paliative, supravegherea viitoarelor mame, dar și medicină fizică și de reabilitare, analize de laborator (hematologie, biochimie, imunologie) sau radiologie.
Pentru medicina dentară, asigurații vor primi consultații, tratamente odontale, protetice, ortodontice sau tratamente chirurgicale buco-dentare.
În cazul asistenței medicale în spitale, pachetul de bază include consultații, investigații, tratament medical, tratament chirurgical, medicamente, dispozitive medicale, cazare și masă. Spitalizarea asigurată va fi continuă și de zi.
În fine, pachetul de bază mai cuprinde consultații de urgență la domiciliu, transport sanitar, îngrijiri la domiciliu, asistenţă medicală de recuperare, medicină fizică și de reabilitare (în sanatorii, inclusiv balneare și preventorii) și dispozitive medicale.
Serviciile pentru neasigurați
Pachetul minimal de servicii cuprinde servicii de urgență medicală, adică asistență medicală, anamneză, examen clinic și tratament la medicul de familie. Totodată, contractul-cadru prevede asigurarea supravegherii sarcinii și a urmăririi lăuziei, prin consultaţii realizate la domiciliu, la externare şi la patru săptămâni de la naştere.
Pachetul minim mai acoperă examinările pentru constatarea decesului, precum și eliberarea certificatului medical constatator al decesului.
Există, de asemenea, și servicii în asistența medicală ambulatorie, care includ, printre altele, servicii de urgență, supravegherea și depistarea bolilor cu potențial endemoepidemic, consultații pentru supravegherea sarcinii și lăuziei.
Referitor la asistența medicală în spitale, pachetul minimal acoperă spitalizarea continuă și de zi, însă vor exista și consultații medicale de urgență la domiciliu sau servicii de medicină dentară (tratamente odontale, tratamente protetice, tratamente ortodontice, tratamente chirurgicale buco-dentare).
Atenție! Cei neasigurați vor trebui să acopere integral costurile investigațiilor paraclinice recomandate și tratamentul prescris de medicii de familie sau de specialitate.
Comentarii articol (3)