Licitația online este deschisă, criteriul de atribuire urmărit este cel mai bun raport calitate-preț, iar atribuirea se va face printr-un contract de achiziții publice de 12 luni, conform anunțului publicat pe platforma SEAP. Ofertele pot fi depuse până pe 8 ianuarie 2020, la ora 15:00.
Valoarea estimată este de puțin peste trei milioane de lei, iar achiziția va acoperi, în esență, servicii de dezvoltare de software, de integrare și de instruire pentru SAF-T, după cum urmează:
- servicii de consultanţă privind sistemele informatice pentru: analiza sistemului informatic actual și a necesarului tehnologic, analiza cerințelor SAF-T, managementul proiectului;
- servicii de consultanță privind analiza cadrului legislativ în domeniul inspecției fiscale și ale obligațiilor de declarare ale contribuabililor, precum și elaborarea de propuneri de amendare a legislației primare și secundare privind obligația contribuabilului de a depune SAF-T;
- servicii de formare (instruire în utilizarea soluției informatice): destinate utilizatorilor interni (40 de angajați ANAF în domeniul inspecției fiscale); destinate administratorilor și dezvoltatorilor MFP-CNIF, în funcție de necesități;
- servicii de dezvoltare software, respectiv proiectare, dezvoltare, testare și implementare în producție;
- servicii de întreținere corectivă, adaptivă și evolutivă a sistemului SAF-T.
Momentan, anunțul prevede că evaluarea ofertelor se va face până la 17 aprilie 2020, ulterior urmând să se anunțe câștigătorul licitației. Asta înseamnă că SAF-T are șanse mici să fie pus în funcțiune în prima jumătate a anului 2020.
Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, anunțase la începutul lui octombrie 2019 că lansarea achiziției este iminentă. „Știu că sunteți familiarizați și știți ce beneficii aduce implementarea acestui sistem atât pentru contribuabili, cât și pentru Fisc”, a precizat șefa Fiscului la o conferință organizată de Țuca Zbârcea & Asociații.
Astfel, după ce va fi încheiată achiziția pentru sistemul SAF-T, Mirela Călugăreanu a confirmat că planul este ca acesta să fie pus în funcțiune în cursul anului 2020. Am scris încă de lunile trecute despre intenția ANAF de a introduce SAF-T pentru toți contribuabilii, măsura urmând să fie implementată prin fonduri europene.
Concret, SAF-T este una dintre prioritățile șefei ANAF pentru actualul său mandat, însă sistemul va fi implementat inițial doar pentru marii contribuabili. Ulterior, SAF-T va fi disponibil și pentru contribuabilii mijlocii și cei mici.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Cei de la Deloitte România au explicat că SAF-T poate aduce beneficii concrete pentru contribuabili și pentru Fisc:
- automatizarea identificării și pregătirii datelor esențiale pentru declarare și control;
- sprijin pentru conformare și prevenție datorită identificării erorilor în raportare;
- identificarea mai precisă a zonelor de risc fiscal și, implicit, țintirea controalelor către cazuri de evaziune fiscală și, mai puțin, către erori;
- rambursarea mai rapidă a taxelor pentru companii și cu riscuri mai mici pentru stat;
- îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor.
Totodată, conform unei analize recente a redacției noastre, SAF-T ar ajuta Fiscul la o colectare mai bună a TVA-ului și nu numai. „Prin utilizarea SAF-T, se simplifică mult raportarea de către operatorii economici și capacitatea de procesare și analiză a informațiilor raportate de către administrația fiscală. Beneficiile sunt multiple: scade povara de conformare fiscală pentru contribuabili, taxele sunt rambursate mai rapid, administrația detectează mai devreme neregulile sau zonele de risc. În consecință, întregul proces de declarare și colectare a taxelor se îmbunătățește”, a explicat Daniel Anghel, partener la PwC România.
Informații mai multe despre SAF-T pot fi găsite pe site-ul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.