Actul normativ are ca obiect autorizarea ºi înregistrarea în registrul comerþului a persoanelor fizice care desfãºoarã activitãþi economice în mod independent ºi a asociaþiilor familiale. Legea va înlocui Legea 507/2002 privind organizarea ºi desfãºurarea de activitãþi economice de cãtre persoane fizice ºi Hotãrârea 58/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 507/2002.
Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind autorizarea ºi înregistrarea în
registrul comerþului a persoanelor fizice care desfãºoarã activitãþi economice
în mod independent ºi a asociaþiilor familiale.
Actul normativ are ca obiect autorizarea ºi înregistrarea în registrul
comerþului a persoanelor fizice care desfãºoarã activitãþi economice în mod
independent ºi a asociaþiilor familiale. Legea va înlocui Legea 507/2002 privind
organizarea ºi desfãºurarea de activitãþi economice de cãtre persoane fizice ºi
Hotãrârea 58/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
507/2002.
Potrivit prezentului proiect de Lege, principalele îmbunãtãþiri ale procedurii
de autorizare ºi înregistrare în registrul comerþului a comercianþilor persoane
fizice autorizate ºi asociaþii familiale vizeazã:
1) Simplificarea condiþiilor de autorizare prin:
- înlocuirea avizelor ºi acordurilor de la instituþiile abilitate cu declaraþii
pe proprie rãspundere privind îndeplinirea condiþiilor de funcþionare;
- eliminarea condiþiei privind calificarea profesionalã în cazul în care
activitatea economicã desfãºuratã nu necesitã pregãtire profesionalã de
specialitate;
- recunoaºterea experienþei profesionale ca urmare a desfãºurãrii activitãþii
pentru care solicitã autorizarea pentru o perioadã de minim 2 ani;
- prevederea ca, în cazul în care pentru practicarea unor activitãþi economice,
ocupaþii sau meserii sunt prevãzute, prin legi speciale, cerinþe de pregãtire
sau de atestare specifice, solicitanþii trebuie sã depunã dovada îndeplinirii
acestor cerinþe;
- eliminarea condiþiei privind cazierul judiciar ºi introducerea condiþiei
privind cazierul fiscal, în conformitate cu noua legislaþie în materie fiscalã.
2) Simplificarea procedurii de obþinere a autorizaþiei ºi a certificatului de
înregistrare de cãtre persoane fizice ºi asociaþii familiale, prin:
- reducerea termenului de soluþionare a cererii de autorizare, respectiv de la
15 la 5 zile lucrãtoare;
- instituirea obligaþiei primãriei de efectuare a demersurilor necesare pentru
depunerea autorizaþiei la Oficiul Registrului Comerþului (ORC), în termen de
maximum 3 zile de la eliberarea autorizaþiei, în vederea eliberãrii
certificatului de înregistrare de cãtre ORC, eliminându-se astfel obligaþia
solicitantului de a se deplasa la sediul ORC pentru depunerea autorizaþiei emisã
de primar;
- instituirea obligaþiei ORC de eliberare ºi transmitere a certificatului de
înregistrare, în termen de 7 zile de la primirea autorizaþiei;
- eliminarea competenþei judecãtorului delegat la ORC în ceea ce priveºte
verificarea condiþiilor prevãzute de lege pentru autorizarea ºi eliberarea
certificatului de înregistrare numai în baza autorizaþiei, întrucât aceastã
verificare a fost efectuatã dee cãtre primar la momentul eliberãrii
autorizaþiei;
- aplicarea prevederilor Ordonanþei de Urgenþã 27/2003 privind aprobarea tacitã.
3) Modificarea condiþiilor generale de înfiinþare a acestor categorii de
comercianþi, prin:
- eliminarea obligaþiei instituitã pentru membrii asociaþiei familiale de a avea
domiciliul în aceeaºi localitate;
- Extinderea noþiunii de familie pânã la rudele de gradul 4, în ceea ce priveºte
persoanele care pot constitui o asociaþie familialã;
Prin Carta Europeanã pentru Întreprinderi mici ºi mijlocii, adoptatã de Guvernul
României prin Hotãrârea 656/2002, este stabilit principiul realizãrii unui cadru
de reglementare fiscal ºi administrativ care sã stimuleze activitatea
antreprenorialã ºi sã îmbunãtãþeascã statutul întreprinzãtorilor. Totodatã, prin
Planul de acþiuni pe anul 2003 pentru dezvoltarea mediului de afaceri în
România, aprobat prin Hotãrârea 586/2003, în trimestrul IV 2003 s-a prevãzut
prioritatea simplificãrii ºi îmbunãtãþirii procedurilor administrative ºi aceea
a evaluãrii impactului reglementãrilor asupra mediului de afaceri de cãtre
autoritãþile publice iniþiatoare.
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului, spre dezbatere ºi adoptare.
Comentarii articol (0)