1. Ia în calcul majorarea salariului minim
Planul Guvernului actual este de a majora anual salariul minim brut pe țară astfel încât salariul minim net să crească cu 100 de lei. Această politică a fost aplicată prima oară în anul curent și este de așteptat să fie păstrată și pentru 2020. Asta ar însemna, conform calculelor noastre, un salariu minim brut pe țară de 2.251 de lei.
Referitor la acest subiect, expertul contabil Luiza Daneliuc apreciază că ar trebui să ne așteptăm la o majorare de 2.300 de lei. Oricum ar fi, firmele pot calcula deja ce costuri suplimentare ar avea în 2020, dacă au angajați plătiți cu minimul pe economie, și se pot gândi la măsurile necesare pentru a asigura un buget adecvat.
„Nu știm care va fi salariul minim pe economie în 2020, dar cred că poți estima în jurul sumei de 2.300 lei brut (de la 2.080 lei în prezent). Putem deja să calculăm și să previzionăm o creștere a taxelor lunare salariale și să ne gândim de unde scoatem banii”, a scris specialista într-un articol recent.
Dincolo de salariul minim pe țară, avem o certitudine și o necunoscută: salariul minim brut diferențiat din construcții a fost oficializat deja pentru 2020 (acesta rămâne la 3.000 de lei), însă nu știm dacă se va păstra (și în ce cuantum) salariul minim brut diferențiat pentru studii superioare (2.350 de lei anul acesta).
Status: Problema salariului minim pe țară și a celui diferențiat pentru construcții ar urma să fie tranșată oficial în decembrie 2019.
2. Ar fi bine să verifici cum stai cu activul net
În Parlament se află un proiect de lege care prevede obligarea companiilor la majorarea capitalului social. Mai precis, vorbim de o obligație de majorare a capitalului social în situația în care activul net este mai mic decât jumătate din capitalul social.
În același timp, autoritățile vor monitoriza constant situația firmelor decapitalizate, urmând să apară o listă a celor cu activ net sub jumătate din capitalul social. Pentru companiile care vor figura doi ani la rând pe această listă, autoritățile vor putea cere dizolvarea.
„Studiați atent balanța și bilanțul la final de an 2019. În 2020 cu siguranță va intră în vigoare ceea ce acum este doar un proiect de lege care stipulează faptul că, dacă activul net al firmei va fi mai mic decât jumătate din capitalul vostru social, iar acest lucru se întâmplă pe o perioadă de doi ani consecutivi, firma voastră va fi dizolvată din oficiu. Există și în prezent această prevedere, dar până acum, în practică, această lege nu s-a aplicat. Motiv pentru care nimeni nu s-a obosit să o respecte. Când va intra în vigoare noua prevedere, condițiile vor fi mai stricte și mai clare. (...) În concluzie, pregătiți-vă pentru această schimbare: determinați dacă sunteți în situația descrisă și discutați cu contabilul vostru ce este de făcut din timp”, a explicat Luiza Daneliuc.
Proiectul de lege a fost inițiat de actualul senator și ministru al finanțelor, Eugen Teodorovici, astfel că există șanse ridicate ca acesta să treacă de Parlament.
Totodată, Luiza Daneliuc spune că poate acum ar fi momentul să-ți analizezi activitatea, ca să vezi dacă pentru 2020 ar fi necesară restrângerea sau specializarea activității, în vederea dezvoltării sau supraviețuirii pe piață. În esență, vorbim de optimizare: producția și comerțul să se axeze pe produsele care au cerere mare, iar prestarea serviciilor să se dezvolte sau restrângă în funcție de cerere.
Status: Proiectul a fost înregistrat la Senat, acolo unde se află în lucru la comisii. Votul decisiv va aparține deputaților. Deoarece proiectul se dezbate în procedură de urgență, acesta ar putea ajunge să se aplice chiar de la începutul anului 2020.
3. Costuri reduse pentru soluționarea conflictelor individuale de muncă?
Un alt proiect aflat în lucru la Parlament prevede introducerea concilierii pentru conflictele individuale de muncă, în acest sens urmând să fie modificat Codul muncii.
Practic, problemele dintre angajator și un salariat vor putea fi rezolvate înainte de a se ajunge în instanță, ceea ce ar putea aduce costuri mai mici pentru companii.
Status: Proiectul a fost adoptat recent de Senat, însă Camera Deputaților va da votul decisiv. Din moment ce proiectul a trecut de primul „hop” -- Senatul --, acesta ar putea ajunge să se aplice în prima parte a anului 2020.
4. Ar trebui să apară modificări la regimul TVA
Autoritățile de la noi ar trebui să transpună în Codul fiscal, până la 31 decembrie 2019, o serie de schimbări la regimul TVA, conform Directivei europene 2018/1910. Asta pentru ca ele să se poată aplica de la 1 ianuarie 2020.
Noutățile ce trebuie transpuse în legislația noastră internă fac referire la stocul la dispoziția clientului, codul de înregistrare în scopuri de TVA, tranzacțiile în lanț și dovada livrării în interiorul Uniunii Europene.
Status: Guvernul sau Parlamentul au la dispoziție mai puțin de trei luni pentru a modifica, prin ordonanță sau prin lege, regimul actual de TVA. Încă nu avem un proiect pentru transpunerea prevederilor.
5. Atenție la regularizări, dacă ai împărțit dividende interimare
Companiile care împart anul acesta dividende interimare, adică o dată la trei luni, trebuie să țină cont de faptul că în 2020 vor trebui să facă o regularizare. Având în vedere noutatea dividendelor împărțite trimestrial, acest aspect trebuie să fie pe lista ta.
Concret, dacă se dau dividende interimare, în 2020, la întocmirea situațiilor financiare pentru anul curent, va fi necesară o regularizare. Dacă acționarii sau asociații trebuie să restituie parțial banii primiți, aceștia vor avea la dispoziție 60 de zile de la data aprobării bilanțurilor.
Status: Aceste aspecte se aplică deja de la finele anului 2018.
6. Relația firmelor cu Fiscul este în schimbare
Anul 2020 ar putea aduce mai puține controale la contribuabilii corecți, în contextul în care se pregătește clasificarea firmelor și persoanelor fizice autorizate în funcție de riscul fiscal.
Potrivit președintelui actual al Fiscului, Mirela Călugăreanu, asta va însemna că inspecțiile fiscale și controalele antifraudă vor fi rezervate mai ales contribuabililor încadrați la risc fiscal mare, cei cu risc mic sau mediu urmând să aibă mai multă liniște.
Procedura de încadrare a contribuabililor în gradul de risc trebuia stabilită încă din aprilie 2019, însă aceasta ar putea apărea chiar pe final de an, astfel încât să fie folosită de la 1 ianuarie 2020.
În plus, alte noutăți în relația cu Fiscul vor fi transparentizarea procedurilor de control și a problemelor găsite lunar la contribuabili, astfel încât toată lumea să știe la ce să se aștepte într-o verificare. Și pentru anul 2020 se mai pregătește și implementarea SAF-T.
Status: Procedura de încadrare în gradul de risc trebuie stabilită prin ordin al Fiscului și urmează să apară în perioada următoare. În baza acesteia se va schimba oficial și abordarea instituției față de contribuabili, deși Mirela Călugăreanu spune că deja s-a început cumva implementarea noii politici. Referitor la SAF-T, zilele acestea va fi lansată achiziția sistemului, iar implementarea este stabilită pentru 2020.