Cum a apărut această obligație legală?
Prin art. 15 din Legea nr. 201/2016 au fost aprobate elementele obligatorii aferente trasabilității produselor din tutun. În conformitate cu alin. (10) al acestui articol, producătorii și importatorii de produse din tutun au obligația de a încheia contracte de stocare de date cu părți terțe independente cu scopul de a găzdui unitatea de stocare de date pentru toate datele relevante.
În vederea pregătirii sistemului de trasabilitate a produselor tutun în Monitorul Oficial nr. 683 din 19 august 2019 a fost publicate Ordinul ANAF nr. 2137/2019 și Ordinul 2138/2019.
Ordinul ANAF nr. 2138/2019 prevede că producătorii și importatorii de țigarete și tutun de rulat au obligația de a transmite o informare la Agenția Națională de Administrare Fiscală în termen de 30 de zile de la semnarea contractelor cu furnizorii de sisteme de stocare de date care asigură depozitul primar de date.
Elementele principale ale acestor contracte de stocare de date precum durata, posibilitatea de reînnoire, cunoștințele de specialitate necesare și confidențialitatea, inclusiv monitorizarea și evaluarea periodică a contractelor respective, sunt stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2018/573 al Comisiei din 15 decembrie 2017 privind elementele principale ale contractelor de stocare de date care urmează să fie încheiate ca parte a unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun.
Furnizorii de servicii de stocare de date vor acorda acces fizic și virtual, la nivel de server și de bază de date, Agenției Naționale de Administrare Fiscală în calitate de Administrator național.
Furnizorii de servicii de stocare de date vor coopera cu Fiscul pentru a asigura organizarea eficace a bunei funcționări a sistemului de depozite.
Ordinul ANAF nr. 2137/2019 informează operatorii economici că procedura de transmitere a informațiilor (prevăzută la art.15 alin (3) lit. i)-k) din Legea 201/2016) este detaliată în cuprinsul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/574 al Comisiei din 15 decembrie 2017 privind standardele tehnice pentru instituirea și operarea unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun, iar în anexa II a acestui regulament sunt prevăzute mesajele principale care vor fi trimise de operatorii economici prin mijloace electronice.
În Monitorul Oficial nr. 747 din 13.09.2019 a fost publicat Ordinul nr. 2237/2019 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru punerea în aplicare a unor standarde tehnice referitoare la sistemul de trasabilitate pentru produsele din tutun.
Acest ordin, care a intrat în vigoare din 13 septembrie, instituie măsuri de aplicare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/574 al Comisiei din 15.12.2017 privind standardele tehnice pentru instituirea și operarea unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun.
Identificatorii unici trebuie fixați pe toate produsele, fără să poată fi îndepărtați, ștersi sau întrerupți
Începând cu data de 31 octombrie 2019, produsele din tutun introduse pe piața din România vor deține identificatori unici generați și emiși de Compania Națională “Imprimeria Națională” (emitentul de ID), entitatea competentă din România desemnată ca emitent de identificatori unici prin HG nr. 1020/2018.
Până la 5 noiembrie 2019, Imprimeria Națională va informa ANAF cu privire la operaționalizarea integrală a sistemului său.
Pentru a asigura integritatea identificatorului unic, acesta se tipărește sau se fixează astfel încât să nu poată fi îndepărtat, să nu poată fi șters și să nu fie în niciun fel ascuns sau întrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor pentru marcarea produselor din tutun prelucrat prevăzute de Legea nr. 227/2015 și al marcajelor de preț sau prin deschiderea pachetului unitar.
În cazul produselor din tutun fabricate în afara Uniunii Europene, obligațiile legate de identificatorul unic se aplică doar celor destinate sau introduse pe piața din România.
Identificatorul unic permite stabilirea următoarelor elemente:
a) data și locul de fabricare;
b) fabrica;
c) utilajul folosit la fabricarea produselor din tutun;
d) schimbul de lucru sau ora fabricării;
e) descrierea produsului;
f) piața de destinație pentru vânzare cu amănuntul;
g) ruta de transport preconizată;
h) dacă este cazul, importatorul în Uniunea Europeană;
i) ruta efectivă de transport de la fabricare pâna la primul punct de vânzare cu amănuntul, inclusiv toate depozitele utilizate, precum și data transportului, destinația, punctul de plecare și destinatarul;
j) identitatea tuturor cumpărătorilor, de la fabricare pâna la primul punct de vânzare cu amănuntul;
k) factura, numărul de ordine și evidențele plăților pentru toți cumpăratorii de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul.
Fiscul are acces total la informațiile legate de produsele din tutun și poate dezactiva oricând codurile de identificare
Informațiile privind emitentul de ID sunt preluate pe site-ul web al ANAF.
În cazul în care emitetul de ID folosește criptare sau compresie pentru generare de identificatori unici la nivel unitar, are obligația să informeze ANAF cu privire la algoritmii utilizați.
Emitentul de ID (i.e. Imprimeria Națională) oferă și livrează fizic identificatorul unic la nivel unitar la solicitarea producătorilor și importatorilor produselor din tutun.
Emitentul de ID va înființa un registru ce va conține toate informațiile primite și codurile de identificare corespunzătoare, urmând să pună la dispoziția ANAF o interfață care să permită accesul la aplicația informatică ce gestionează informațiile pe care le deține.
La solicitarea ANAF, emitentul de ID poate dezactiva codul de identificare al unui producător, importator sau operator economic, al unei unități sau utilaj, după caz.
În acest caz ANAF va emite o decizie de dezactivare în care vor fi indicate motivele dezactivării, decizie ce poate fi contestată pe cale administrativă.
Producătorii și importatorii pot să obțină dezactivarea identificatorilor unici în orice moment, prin transmiterea unei cereri de dezactivare către depozitul de date primar relevant. De asemenea, pot solicita dezactivarea identificatorilor unici în situația de încetare/suspendare a activității.
Furnizorii de servicii de depozite de date și furnizorii de dispozitive de protecție împotriva modificărilor ilicite, cât și subcontractanții acestora, vor depune la ANAF declarații de independență juridică și financiară.
În Regulamentul (UE) 2018/574, furnizorii de servicii de depozite sunt terți independenți aleși de către producători și importatori, să găzduiască datele referitoare exclusiv la produsele lor din tutun ("depozite primare de date"), asigurând, în același timp, faptul că autoritățile beneficiază de acces integral la toate datele stocate în scopul desfășurării activităților lor de monitorizare și de asigurare a aplicării legislației.
Furnizorul de dispozitive de protecție împotriva modificărilor ilicite reprezintă terți independenți aleși de către producători și importatori ca să asigure faptul că aplicarea identificatorului unic la nivel unitar este urmată direct de verificarea acestuia, în ceea ce privește aplicarea corectă și lizibilitatea.
ANAF poate solicita furnizorilor de servicii de depozite și furnizorilor de dispozitive de protecție împotriva modificărilor ilicite să depună anual o declarație pe propria răspundere referitoare la expertiză tehnică și operațională, cât și declarația individuală de independentă juridică și financiară față de industria tutunului.
De asemenea, furnizorii de servicii de depozite și furnizorii de dispozitive de protecție împotriva modificărilor ilicite vor comunica către ANAF orice modificare cu privire la criteriile legale pe care trebuie să le îndeplinească conform art. 35 alin. 2 din Regulament.
În plus, atât aceștia, cât și emitentul de ID vor comunica către ANAF orice cazuri de amenințări sau tentative de exercitarea a unei influențe care le-ar submina independența.
ANAF poate solicita producătorilor și importatorilor de produse din tutun să-i pună la dispoziție datele și informațiile înregistrate și stocate de dispozitivele de protecție împotriva modificărilor ilicite, în format electronic. Cererea ANAF va cuprinde obligatoriu perioada supusă verificării.
ANAF este desemnat administratorul național al sistemului de depozite de date.
De 25 de ani, știm tot ce ce întâmplă în fiscalitate. Analizăm, dezbatem și împărtășim din experiența și practica noastră de la PKF Finconta în seria informativă Memo fiscal.
Comentarii articol (0)