Directiva PSD2 a fost implementată astăzi în România, în urma apariției legii de transpunere în Monitorul Oficial, tot azi, însă va intra în vigoare abia în 13 decembrie. E vorba de Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative. Aceasta schimbă radical domeniul serviciilor de plăți, prin garantarea unor modalități de autentificare mai stricte clienților (în scoul de a preveni fraudele) sau prin protecția sporită oferită datelor sensibile privind plățile (cum sunt informațiile bancare ale unei persoane). Puteți citi o sinteză a principalelor noutăți, aici.
În același timp, un grup afectat în mod clar este cel al comercianților online. De acum, ei trebuie să se asigure că nu vor pretinde acoperirea comisioanelor pe care le au cu un serviciu de plată, de către clienții lor, dar și că pun la dispoziție un cadru de autentificare care să garanteze protecție sporită clienților și informațiilor lor financiaro-bancare.
Comercianții nu vor mai putea să le ceară clienților acoperirea comisioanelor cu serviciile de plată
Una din modificările cele mai importante este că orice comision la care va fi obligat un furnizor de servicii de plată nu va mai putea să fie pretins de la consumator. Această limitare, însă, se va aplica doar dacă sunt îndeplinite două condiții. În primul rând, atât banca folosită de consumator (sau emitentul cardului), cât și furnizorul de servicii de plată folosit de comerciant trebuie să se afle în Spațiul Economic European (adică teritoriul Uniunii Europene plus Islanda, Lichtenstein și Norvegia). În al doilea rând, plata trebuie să se facă:
- fie prin folosirea unui card de credit sau de debit, fie
- prin transfer bancar, în Euro.
Având în vedere că, oricum, comerțul online presupune, foarte des, astfel de plăți, condiția a doua va fi îndeplinită de cele mai multe ori.
În aceste condiții, costurile pentru cei care fac comerț online vor crește. Conform unui articol apărut pe site-ul econsultancy.com, comercianții au, în acest context, două opțiuni:
- fie să suporte ei înșiși costurile pe care nu le mai pot pasa direct clienților, ceea ce le va reduce marja de profit;
- să crească prețul produsului sau bunului vândut.
Cu timpul, însă, sunt șanse să apară opțiuni de plată mai ieftine. De exemplu, în articolul citat se face referire la practica unor bănci de a oferi opțiunea plății directe dintr-un cont bancar, ceea ce ar evita folosirea furnizorilor de carduri de credit sau de debit. Bineînțeles că, excluzând anumiți intermediari, astfel, vor scădea și costurile.
Măsuri mai stricte de autentificare, pentru creșterea securității
Directiva PSD2 impune implementarea unor măsuri mai stricte de autentificare, ceea ce ar putea duce la o scădere a traficului și, astfel, la nefinalizarea comenzilor. În esență, acest lucru se va întâmpla din cauză că cei care fac cumpărături online vor fi nevoiți să treacă prin mai multe etape, pentru autentificare în vederea facerii unei plăți. În plus, implementarea acestor obligații implică și comercianții.
Pentru a putea să evite scăderea vânzărilor și să fluidizeze procesul de cumpărare, comercianții online pot să implementeze o serie de măsuri, conform articolului de pe econsultancy.com, menționat mai sus. În esență, e vorba de o combinație între folosirea de soft-uri analitice (pentru a înțelege comportametul utilizatorilor), o integrare progresivă a măsurilor de securitate, transparență față de consumator și o actualizare constantă a instrumentelor de plată folosite.
Comentarii articol (0)