Autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu vor fi obținute o singură dată și reavizate anual, conform unor modificări aduse azi la OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cuprinse în Legea nr. 219/2019. Aceasta readuce astfel în ordonanța de mediu prevederi introduse în 2018, de OUG nr. 75/2018, pe care însă Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat-o neconstituțională anul acesta (mai jos, o discuție despre toată istoria acestei re-reglementări).
Ce prevede, mai exact, Legea nr. 219/2019? Dacă acum autorizațiile de mediu au valabilități prestabilite (cinci și zece ani), de acum, autorizațiile de mediu și integrate de mediu vor avea nevoie de vize anuale pentru a-și menține valabilitatea.
"Scopul aplicării vizei anuale este acela de a confirma faptul că titularul desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii pentru care a fost emisă autorizaţia de mediu sau autorizaţia integrată de mediu şi că nu au intervenit modificări care să afecteze condiţiile stabilite prin actele de reglementare", scrie în lege.
Necesitatea vizei anuale vizează nu doar autorizațiile de mediu date după ce noua lege intră în vigoare, ci și pe cele deja emise. Acum, procedura de obținere a acestor avize trebuie adoptată de Ministerul Mediului, iar atunci vor fi cunoscute toate condițiile, inclusiv taxele aferente. Pentru ca viza să poată fi operativă din punct de vedere legislativ de la anul, Ministerul Mediului ar trebui să adopte procedura până la finele acestui an.
Uite viza, nu e viza: despre incompetența Guvernului, sancționată la CCR
Așa cum spuneam, reglementarea nu e nouă. În 2018, OUG nr. 75/2018 a modificat ordonanța mediului în același fel: vize anuale pentru reafirmarea valabilității autorizației de mediu/integrate, în locul valabilității prestabilite (prezentam atunci modificările, alături de procedura de punere în aplicare). La finele lui 2018 se tranșase inclusiv problema celor cu autorizații deja luate și se stabilise că vor fi nevoiți să-și obțină vizele anuale din 2020.
Desigur, ca orice altă ordonanță, OUG nr. 75/2018 a ajuns în Parlament pentru a fi aprobată sau respinsă prin lege. Opoziția a formulat o sesizare de neconstituționalitate la CCR pentru legea de aprobare a ordonanței. Supriza: CCR a invalidat inclusiv ordonanța ca urmare a acestui control a priori a legii de aprobare (Decizia CCR nr. 214/2019). CCR a criticat dur Guvernul pentru modul cum a decis, încă o dată, să adopte reglementări de maximă importanță, printr-un instrument legislativ pe care nu doar că nu știe să-l folosească, dar de care abuzează - ordonanța de urgență.
CCR a respins total motivul invocat de Guvern ca urgență de reglementare: "având în vedere că ne aflăm în plin sezon estival, sezon în care principalele activități din domeniul turismului și al construcțiilor, domenii importante ale economiei românești, sunt în plină desfășurare, este necesar ca prezentul demers legislativ să fie adoptat în regim de urgență pentru a veni în sprijinul operatorilor economici care activează în aceste domenii".
Ca urmare a acestei decizii, date în aprilie anul acesta, prevederile OUG nr. 75/2018 au ieșit din vigoare, de la 18 iulie, dată până la care legiuitorul trebuia să intervină. Ordonanța a fost propusă pentru respingere, dar a apucat să treacă doar de Senat. Astfel, în iulie, Ordonanța privind protecția mediului s-a întors la forma sa inițială, cea de dinainte de OUG nr. 75/2018.
În acest context, Parlamentul a trecut din nou ideea avizelor anuale în proces legislativ, în ceea ce s-a concretizat ca Legea nr. 219/2019, cea intrată azi în vigoare.