1. Registrele de contabilitate
Pe partea de contabilitate, orice companie trebuie să aibă trei mari registre. Acestea sunt Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Cartea mare, ultimul fiind valabil numai la contabilitatea în partidă dublă. Acestea trebuie păstrate în arhiva firmei timp de zece ani.
În primul se trec cronologic toate operațiunile economico-financiare efectuate, în al doilea se trec elementele de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, grupate în funcție de natura lor, inventariate de entitate, iar în al treilea se trec lunar și sistematic, prin regruparea conturilor, mișcarea și existența tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, la un moment dat.
În plus, tot pe partea de contabilitate mai trebuie amintite Registrul de casă și Statul de salarii. Primul se întocmește zilnic, pe baza documentelor justificative de încasări și plăți, acesta servind ca document de înregistrare operativă a încasărilor și plăților în numerar efectuate prin casierie, ca document de stabilire zilnică a soldului de casă și ca document de înregistrare în contabilitate a operațiunilor de casă.
Al doilea servește ca document pentru calculul drepturilor bănești cuvenite salariaților, al contribuțiilor și al altor sume datorate, dar și ca document justificativ de înregistrare în contabilitate. Prin excepție, acesta se păstrează în arhivă timp de 50 de ani.
Informații suplimentare: Legea contabilității și Ordinul Ministerului Finanțelor 2.634/2015.
2. Registrul de evidență fiscală
Plătitorii de impozit pe profit sunt obligați să țină și un Registru de evidență fiscală. Practic, pentru a determina rezultatul fiscal (profitul impozabil sau pierderea fiscală), în acest registru trebuie evidențiate veniturile impozabile înregistrate și cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității economice, în anul fiscal vizat.
Informații suplimentare: Codul fiscal și normele pentru aplicarea acestuia.
3. Registrele pentru evidența salariaților și zilierilor
Pe partea de resurse umane, companiile care angajează trebuie să aibă două registre majore: registrul pentru evidența salariaților și registrul pentru evidenția zilierilor.
Primul este obligatoriu pentru orice firmă care angajează salariați. Prin acest registru de evidență, se transmit periodic autorităților elementele raporturilor de muncă dintre firmă și fiecare salariat. Iar al doilea este obligatoriu atunci când sunt folosiți zilieri.
Informații suplimentare: Hotărârea Guvernului 905/2017, Legea 52/2011 și Ordinul comun al Ministerului Muncii și Ministerului Finanțelor 831/600/2015.
4. Registrele accidentelor de muncă
De asemenea, zona de resurse umane a firmei mai trebuie să cuprindă anumite registre legate de accidentele de muncă suferite de salariați.
Mai precis, înregistrarea accidentelor de muncă se face în următoarele registre, în baza procesului-verbal de cercetare: Registrul unic de evidență a accidentaților în muncă, Registrul unic de evidență a accidentelor ușoare și Registrul unic de evidență a accidentaților în muncă a căror incapacitate de muncă este mai mare de trei zile de lucru.
Informații suplimentare: Legea 319/2006 și normele sale de aplicare.
5. Registrul unic de control
Referitor la partea de controale la care este supusă orice firmă activă din țara noastră, în legislație mai există și obligația de a avea un Registru unic de control.
Concret, în acest registru sunt evidențiate toate verificările desfășurate la contribuabili de către organele de control ale statului. Printre altele, ne referim la controalele ce au legătură cu domeniile financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea în construcții, protecția consumatorului, protecția muncii, inspecția muncii și protecția împotriva incendiilor.
Informații suplimentare: Legea 252/2003.
avocatnet.ro desfășoară o campanie de informare destinată afacerilor la început de drum, al cărei rol este familiarizarea antreprenorilor cu obligațiile legale pe care le au. Toate articolele din serie pot fi găsite aici.
Comentarii articol (0)