Propunere legislativă privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale presupune folosirea unor dispozitive fixe sau mobile de către autorități, pentru a-i monitoriza pe cei arestați la domiciliu sau pe cei plasați sub control judiciar.
Monitorizarea electronică va putea fi folosită pentru:
- executarea măsurii controlului judiciar sau controlului judiciar pe cauțiune;
- executarea măsurii arestului la domiciliu;
- aplicarea ordinului de protectie provizoriu si ordinului de protecție pentru prevenirea și combaterea violenței în familie;
- aplicarea ordinului european de protecție pentru persoanele protejate care şi-au stabilit sau urmează să își stabilească domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul unui alt stat din Uniunea Europeană;
- supravegherea la distanță a deținuților.
Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică (SIME)
Pe lângă infrastructura necesară dispunerii monitorizării electronice, va fi necesară folosirea unui sistem informatic foate bine pus la punct care să fie capabil să proceseze toate informațiile transmise de dispozitivele de monitorizare.
Textul proiectului definește Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică (SIME) ca fiind un ansamblu integrat de sisteme informatice dedicate, aplicații, echipamente și rețele de comunicații și tehnologia informației, precum și de dispozitive electronice de supraveghere, destinat monitorizarii electronice în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale.
Practic, aceste dispozitive vor fi capabile să transmită alerte cu privire la activitatea persoanei condamnate la arest la domiciliu. Alertele emise de aceste sisteme vor fi de mai multe feluri:
- alertă de părăsire a imobilului care va indica faptul că dispozitivului electronic de supraveghere se află în afara imobilului;
- alertă de depășire a perimetrului, generată ca urmare a constatării prezentei dispozitivului electronic în afara limitei teritoriale stabilite;
- alertă de apropiere, care va arăta că dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată se află în proximitatea dispozitivului electronic de supraveghere deținut de persoana protejată;
- alertă de defecțiune, care va indica pierderea semnalului dispozitivului electronic de supraveghere sau alte tipuri de defecțiuni;
- alerta de testare, care va verifica functionarea optimă a dispozitivului de supraveghere.
Monitorizarea electronică va fi realizată, inițial, în sistem pilot
Aspectele tehnice si organizatorice privind funcționarea în sistem pilot se vor stabili prin hotărâre de Guvern.
Pe perioada funcționării în sistem pilot, organele judiciare vor putea obliga persoana supravegheată să poarte dispozitivul electronic, dar numai în limitele hotărârii luate în prealabil de Guvern.
Montarea dispozitivelor electronice la persoana supravegheată
Potrivit proiectului de lege, dispozitivul electronic de supraveghere mobil se montează pe glezna persoanei supravegheate, iar dacă acest lucru nu este fizic posibil sau este contraindicat medical, dispozitivul se montează pe brațul persoanei supravegheate.
Dispozitivele electronice de supraveghere fixe se montează în imobilul în care se execută măsura arestului la domiciliu sau în imobilul de care persoana supravegheată nu are voie să se apropie.
Predarea dispozitivelor electronice de supraveghere persoanei protejate
Persoanei protejate i se va pune la dispoziție un dispozitiv de supraveghere care va genera alerte atunci când persoana supravegheată se apropie mai mult decât a fost stabilit prin lege de persoana protejată.
Persoana protejată va fi informată cu privire la modul în care funcționează dispozitivul și va fi instruită cu privire la felul în care trebuie să acționeze în cazul primirii unei alerte.
Semnalarea alertelor prin sistemele electronice de monitorizare
În textul proiectului de lege se precizează că alerta generată de aceste dispozitive electronice se va transmite automat către Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU).
Dispeceratul de urgență operat de către poliție preia apoi datele furnizate de SNUAU și sesizează organele de ordine publică care au obligația de a interveni imediat.
În scopul verificării respectării măsurii arestului la domiciliu, organele de ordine publică au dreptul să pătrundă în imobilul unde se execută măsura, fără acordul persoanei supravegheate sau a celor care locuiesc în respectivul imobil.
Atenție! Prevederile proiectului de lege nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)