Codul de procedura fiscala adoptat prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 a
fost supus, conform prevederilor constitutionale, dezbaterilor parlamentare in
vederea aprobarii prin lege a acestei ordonante.
Elaborarea Codului de procedura fiscala a avut ca obiectiv unificarea cadrului
legal privind administrarea creantelor bugetare pentru a usura activitatea
organelor fiscale si a conduce la cresterea gradului de conformare voluntara a
contribuabililor. Procedura fiscala prin normele sale juridice, reglementeaza
raporturi juridice fiscale intre contribuabil si organul fiscal si se
caracterizeaza prin existenta drepturilor si obligatiilor pentru fiecare
dintre cele doua parti. Aceste raporturi juridice se doresc a fi raporturi de
parteneriat, bazate pe un echilibru al drepturilor si obligatiilor partilor.
Pentru o reglementare mai clara a drepturilor si obligatiilor contribuabililor
in raport cu administratia fiscala, s-au avut in vedere o serie de
amendamente, care sa permita cetatenilor sa se identifice in mod pozitiv fata
de stat, conferindu-le astfel siguranta juridica, in procesul legislativ de
aprobare de catre Parlament prin lege a Ordonantei Guvernului nr.92/2003
privind Codul de procedura fiscala.
“Prin amendamente s-au adus clarificari textului vizand sfera de aplicare a
Codului de procedura fiscala – a aratat domnul Neculae Plaiasu Secretar de
Stat Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Astfel, sfera de
aplicare a reglementarii procedural-fiscale include, pe langa impozitele si
taxele datorate bugetului de stat si bugetelor locale, prevazute de Codul
fiscal, si contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat. Ca
urmare, procedurile de administrare, respectiv stabilirea, incasarea, inclusiv
executarea silita, controlul, solutionarea contestatiilor, reglementate prin
Codul de procedura fiscala sunt aplicabile si celorlalte creante bugetare, cum
ar fi contributii sociale, sume ce constituie venituri ale institutiilor
publice, amenzi, etc. Extinderea sferei de aplicare prevazute in art.1 din
Codul de procedura fiscala a fost impusa atat de necesitatea existentei unor
proceduri unice de administrare a creantelor bugetelor locale, dar si de noile
reglementari privind atributiile Ministerului Finantelor Publice si ale
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu privire la administrarea
contributiilor sociale.
De asemenea, amendamentele au avut in vedere si aplicabilitatea prevederilor
Codului de procedura fiscala si bugetelor locale. In acest sens s-au adus si
completari ale O.G. nr.92/2003 cu dispozitii specifice administratiei publice
locale pentru a asigura cadrul legal necesar administrarii creantelor
apartinand acestor bugete. Astfel prin completarile aduse s-au facut precizari
vizand competenta compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatilor
administratiei publice locale, posibilitatea de acordare a inlesnirilor la
plata obligatiilor fata de bugetele locale, de stingere a creantelor prin
darea in plata.
Prin amendamentele aduse in procedura parlamentara s-au introdus noi
reglementari cu privire la modificarea si completarea Codului de procedura
fiscala. Astfel, ca si in cazul Codului fiscal, in scopul asigurarii unei
stabilitati legislative in ceea ce priveste procedura fiscala, orice
modificare sau completare a Codului de procedura fiscala se face, potrivit
acestei prevederi, numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de
data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv prima zi a anului urmator
celui in care a fost adoptata legea.
De asemenea, au fost extinse atributiilor Comisiei centrale fiscale
constituite potrivit Codului fiscal si pentru emiterea de solutii de aplicare
unitara a Codului de procedura fiscala.
“Tot ca o noutate as aminti – a continuat domnul Neculae Plaiasu - conflictul
de interese ce se poate ivi cu ocazia exercitarii atributiilor de serviciu de
catre functionarii publici ai organelor fiscale, avand in vedere
specificitatea activitatilor acestora si in scopul eliminarii eventualelor
suspiciuni ce pot aparea in legatura cu deciziile emise ca urmare a
exercitarii atributiilor. Legat de aceasta situatie, legiuitorul a reglementat
si modalitatea de solutionare a acestor conflicte, respectiv prin procedura
abtinerii si recuzarii. Conform acestei proceduri, functionarul public care
stie ca se afla intr-o situatie de conflict de interese este obligat sa se
abtina de la exercitarea atributiilor in cadrul procedurii aflate in derulare,
iar pe de alta parte contribuabilul implicat in respectiva procedura are
posibilitatea sa solicite recuzarea functionarului public.
A fost definita si notiunea de nulitate a actului administrativ fiscal.
Astfel, lipsa din continutul actului administrativ fiscal a unuia dintre
elementele referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei
împuternicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea
contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnãturii
persoanei împuternicite a organului fiscal, atrage nulitatea actului.
Necesitatea reglementarii cazurilor de nulitate a fost impusa de legiferarea
institutiei actului administrativ fiscal prin O.G. nr.92/2003, precum si de
faptul ca, in domeniul fiscal, actul administrativ fiscal nu era reglementat
unitar.”
Prin acest cod a fost introdusa procedura privind evidenta speciala a
contribuabililor inactivi. Astfel, contribuabilii care, in decurs de 12 luni
consecutive, nu au depus declaratii fiscale si situatii financiare, nu au
efectuat plati si nu au prezentat solicitari organului fiscal, sunt
considerati inactivi si vor fi trecuti in evidenta speciala. Procedura
prevazuta stabileste drepturile si obligatiile atat ale contribuabililor cat
si ale organelor fiscale pe aceasta perioada. Realizarea evidentei separate
pentru contribuabili inactivi are ca scop eficientizarea activitatii de
administrare si reducerea costurilor acesteia, avand in vedere ca pentru
acesti contribuabili nu vor mai fi emise notificari pentru nedepunerea
declaratiilor fiscale si nu vor mai fi facute impuneri din oficiu.
In ceea ce priveste controlul, domnul Neculae Plaiasu a aratat ca “am stabilit
durata efectuarii inspectiei financiar-fiscale, care se stabileste de organele
de inspectie fiscala, respectiv de compartimentele de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale, fara a putea depasi 3 luni. In
cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare, inspectia
fiscala se va putea desfasura pe o perioada de maximum 6 luni. Limitarea
acestei perioadei a avut in vedere faptul ca inspectia fiscala trebuie
efectuata in asa fel incat sa afecteze cat mai putin activitatea curenta a
contribuabililor si sa utilizeze cu eficienta timpul afectat inspectiei
fiscale.”
Pentru reducerea birocratiei s-a introdus posibilitatea compensarii creantelor
fiscale si din oficiu, de catre organele fiscale ori de cate ori acestea
constata existenta unor creante reciproce, nu numai la cererea
contribuabililor astfel cum era reglementat in textul initial al O.G.
nr.92/2003.
Tot in acelasi context am stabilit ca, in cazul impozitului pe venit,
restituirea sumelor reprezentand diferente de impozite rezultate din
regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice, sa
se faca din oficiu. In aceste conditii, organele fiscale vor restitui
diferentele in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei
de impunere, in caz contrar contribuabilii avand dreptul sa solicite dobanzi.
Aceasta prevedere, prin eliminarea elementelor birocratice, vine in sprijinul
contribuabililor - persoane fizice, care nu mai au obligatia sa intocmeasca
cereri de restituire a eventualelor diferente rezultate din regularizarea
impozitului pe venit.
In domeniul contestatiilor, a fost abrogat articolul privind conditiile de
sesizare a instantei judecatoresti privind solutionarea contestatiei la
executarea silita, conform caruia contestatiile se inaintau cu conditia
depunerii de catre persoanele juridice a unei cautiuni de 20% din cuantumul
sumei datorate. Eliminarea acestei conditii, care constituie o obligatie in
plus in sarcina contribuabilului, a fost impusa si de necesitatea corelarii cu
dispozitiile constitutionale privind accesul liber la justitie.
De asemenea, a fost reglementata posibilitatea de a contesta actele
administrative fiscale in cadrul procedurii administrative de solutionare, in
acord cu prevederile constitutionale, in sensul ca aceasta cale nu inlatura
dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale.
“Ar trebui amintit si faptul ca s-a introdus si posibilitatea achitarii de
catre contribuabilii contravenienti a jumatate din minimul amenzii prevazute
in termen de 48 de ore, posibilitate care va fi mentionata in procesul-verbal
de constatare si sanctionare contraventionala. Aceasta prevedere vine in
sprijinul contribuabililor in sensul ca acestia isi pot stinge obligatia
achitand doar jumatate din minimul amenzii, daca plata se face in termen de 48
de ore” – a concluzionat domnul Neculae Plaiasu.
Comentarii articol (0)