1. Medierea fiscală: Mecanism nou apărut în legislația fiscală, medierea fiscală este un dialog cu Fiscul pe seama unor obligații de plată, în contextul oferit de situația economico-financiară a contribuabilului aflat la un pas de a fi executat silit. Nu există însă multe asemănări cu medierea clasică, ce presupune încercarea de a rezolva o dispută legală în afara unei săli de judecată. Principalul avantaj al mecanismului e o mică amânare a executării silite fiscale.
2. Obținerea codului de TVA: Codul de TVA poate fi obținut de către firme chiar în ziua în care îl cer, însă numai dacă vorbim de aplicarea opțională a regimului normal de TVA. Procedura în scopuri de TVA a fost simplificată anul acesta astfel încât înregistrarea în scopuri de TVA să fie posibilă online.
3. Popririle pentru datorii fiscale: S-au majorat, anul acesta, plafoanele în funcție de care se decide înființarea unei popriri. Practic, nicio firmă nu se mai poate trezi cu popriri pentru sume mai mici de 10.000 de lei, iar pentru persoane fizice plafonul a urcat de la 100 la 2.000 de lei.
+ Ce noutăți au apărut anul acesta legat de poprirea veniturilor
4. Riscul fiscal: Companiile românești sunt administrate de Fisc, de anul acesta, în funcție de riscul asociat - existe trei clase mari: risc fiscal mic, mediu și ridicat. Criteriile generale de încadrare într-o clasă sau alta țin de datoriile la stat și la partenerii de afaceri sau de îndeplinirea obligațiilor fiscale declarative.
5. Comisia de Strategie și Prognoză îi spune Fiscului ce firme să verifice în controalele sale: În ianuarie 2019, între Fisc și Comisie a fost semnat un acord încheiat pentru îmbunătățirea analizelor de risc și pentru eficientizarea verificărilor la contribuabili. Practic, reprezentanții Fiscului se folosesc de indicatorii statistici proprii și de cei ai Comisiei pentru a efectua analizele de risc. Scopul este de a găsi sectoarele de activitate și companiile care prezintă riscuri fiscale.
7. Decizie importantă a Curții Constituționale a României: La controalele fiscale făcute la solicitarea organelor de urmărire penală, procesele-verbale întocmite de cei de la Fisc nu pot fi considerate mijloace de probă, așa cum prevede Codul de procedură fiscală, întrucât considerarea lor ca atare este contrară Constituției.
8. Certificatul de atestare fiscală: Pe final de an au apărut câteva modificări privind certificatul referitoare la depunerea cererii pentru obținerea sa și perioada de utilizare.
9. Eliminarea split TVA: Deși abrogarea ordonanței split TVA se aplică abia de la 1 februarie 2020, ea a fost oficializată în ultimele zile de activitate ale Executivului pe 2019. Abrogarea a venit și cu câteva măsuri de tranziție spre "momentul zero", când mecanismul încetează definitiv să se mai aplice. Banii din conturile speciale de TVA de la Trezorerie, de exemplu, rămân acolo până în februarie.
10. Ordonanța Amnistiei: Considerată de mulți drept un cadou pentru datornicii Fiscului, Ordonanța Amnistiei, dată anul acesta, a avut două măsuri pentru contribuabilii cu datorii restante la finele lui 2018:
- o ștergere a dobânzilor și penalităților pentru aceste restanțe, cu condiția ca ele să fie achitate până la jumătatea lui decembrie 2019; circa 15% din contribuabilii care ar fi putut beneficia de această anulare s-au folosit de mecanism;
- un mecanism de restructurare pentru marii datornici (datorii peste un milion de lei la Fisc), care presupune prezentarea unui plan de restructurare și asumarea acestuia pe o perioadă de câțiva ani; și aici, interesul a fost destul de scăzut.
Niciunul dintre mecanisme nu mai poate fi accesat, ele fiind oferite ca beneficii temporare/cu termene-limită.
Notă: Sinteza tratează doar chestiunile oficializate anul acesta, nu și planurile Fiscului sau Executivului care nu au mai ajuns să fie puse în practică până la final de an.