Cum spuneam și mai sus, șoferii ar fi trebuit să poată să plătească sancțiunile contravenționale rutiere în contul unic, de la 1 ianuarie 2019. Inițial, am crezut că adoptarea unui ordin prin care să fie stabilită măsura, în sine, ar fi fost de ajuns. Ordinul acela a și fost adoptat la finalul anului 2018 (e vorba de Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 3.893/2018). Era și destul de detaliat și specific, în sensul că se referea, exact, la contul unic (tehnic, vorbim de două conturi, unul pentru cei cu domiciliu în țară, altul pentru cei cu domiciliu în afară).
Problema era că, inclusiv după apariția acelui ordin, aceste conturi nu erau operaționale - nu existau detalii despre codurile IBAN, ele urmând să fie publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor. Din lipsa oricăror alte informații, am solicitat clarificări autorităților și am primit, recent, un răspuns din partea Ministerului de Interne. Conform reprezentanților Ministerului, conturile nu sunt operaționale nici măcar la acest moment, din cauză că nu există cadrul legal de aplicare.
În esență, Ministerul de Interne a menționat că „respectivele conturi IBAN aparțin Ministerului Finanțelor Publice, iar în lipsa cadrului legal reprezentat de Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, care să reglementeze informațiile minime necesare pentru ca procesul-verbal de contravenție să constituie titlu de creanță electronică, conturile în cauză nu pot deveni operaționale”.
În final, instituția a mai menționat că, la acest moment, procesul de adaptare a legislației, care să permită utilizarea conturilor, este în derulare. Dar nu a mai menționat și când - aproximativ - s-ar putea concretiza aceste lucruri.
De asemenea, Ministerul de Interne a menționat și că Ministerul Finanțelor Publice este cel care încasează aceste sume, dar ele vor ajunge în bugetele locale sau la bugetul de stat.
Comentarii articol (2)