Potrivit Codului de procedură fiscală, o declarație de impunere poate fi corectată pe perioada termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale, iar cea informativă poate fi corectată indiferent de perioada la care se referă. Ambele tipuri de declarații se corectează prin depunerea unei declarații rectificative.
Rectificarea este adesea o funcție a aceluiași formular folosit și întâia oară, la declararea care se vrea corectată - de pildă, declarația unică, cea folosită de persoanele fizice pentru a declara veniturile impozabile nesalariale (venituri independente, chirii, dobânzi, criptomonede etc.) include o căsuță ce trebuie bifată atunci când se face o rectificare (căsuța "Rectificativă" din partea de sus a declarației).
Alteori însă e nevoie de folosirea unui document distinct: de pildă, formularul 710, a cărei funcție de bază este rectificarea, se folosește pentru corectarea impozitelor/taxelor declarate la bugetul de stat, stabilite de către plătitori prin autoimpunere sau cu regim de reținere la sursă (formularul 100), precum și a contribuțiilor sociale datorate de angajatori și reținute de către aceștia de la asigurați. Declarația 710 se transmite doar electronic, cu semnătură electronică.
Notă: Declarația rectificativă nu poate fi depusă după anularea rezervei verificării ulterioare (cuantumul creanțelor fiscale se stabilește sub rezerva verificării ulterioare, în general, iar anularea rezervei are loc numai la împlinirea termenului de prescripție sau ca urmare a inspecției fiscale ori a verificării situației fiscale personale), cu excepția situațiilor în care corecția se datorează îndeplinirii sau neîndeplinirii unei condiții prevăzute de lege care impune corectarea bazei de impozitare și/sau a creanței fiscale aferente, precum și atunci când, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, au fost stabilite în sarcina plătitorului obligații de plată reprezentând venituri sau diferențe de venituri către beneficiarii acestora care generează obligații fiscale aferente unor perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare. În cazul în care formularul 710 este depus după anularea rezervei verificării ulterioare, trebuie să fie bifată rubrica „Declarație depusă după anularea rezervei verificării ulterioare” și se completează temeiul legal care a dus la corectarea creanței fiscale.
Una dintre cele mai des folosite declarații (pentru că se folosește lunar și de către toți cei care au angajați) este formularul 112, folosit de angajatori pentru obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (salariați). Similar declarației unice, și aceasta are o secțiune ce trebuie bifată pentru a semnala faptul că se face o rectificare a declarației depuse anterior. Formularul este destul de complex și instrucțiunile (actualizate destul de des) sale trebuie consultate cu atenție pentru a vedea regulile rectificării. De pildă, una dintre ele prevede că nu se poate depune în aceeași zi declarația inițială și cea rectificativă pentru aceeași perioadă.
Mai departe, formularul 101, folosit de plătitorii de impozit pe profit anual (trebuie depus până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul) are o opțiune proprie de rectificare în cuprinsul declarației.
În ceea ce privește declarația pentru taxa pe valoarea adăugată (formularul 300 - decontul de TVA), potrivit reglementării care stă la baza depunerii acesteia, adică Ordinul ANAF nr. 2227/2019, "nu se admit întocmirea și depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare". Modificările nu se fac aici pe principiul rectificării declarației depuse, ci se reflectă cu ocazia decontului pentru luna următoare. În schimb, pentru decontul special de TVA (formularul 301), lucrurile nu stau la fel: documentul depus inițial se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare din formular.
De 18 ani, în fiecare ianuarie, avocatnet.ro structurează și prezintă principalele repere legislative și de reglementare între care ne vom desfășura viețile și afacerile în anul care tocmai începe.
În seria Bine de știut la început de an, cartografiem zilnic cele mai importante coordonate ale anului 2020 pentru toate domeniile relevante (de la taxare, muncă și afaceri până la pensii, legislație auto, moșteniri, divorțuri și multe altele). Găsiți aici, pe măsură ce le publicăm, toate informațiile care să vă ajute să vă orientați mai ușor atât pe plan profesional, cât și personal în privința regulilor aplicabile anul acesta în toate zonele de interes direct pentru voi.