Până astăzi ar fi trebuit să apară regulile de completare și transmitere pentru registrul electronic al zilierilor, care să fie stabilite prin ordin al Ministerului Muncii.
Din moment ce aceste reguli lipsesc, firmele și persoanele fizice autorizate încă nu sunt obligate să folosească, atunci când înregistrează zilierii cu care colaborează, registrul electronic. Registrul tipărit trebuie folosit mai departe până ce apare acel ordin de ministru.
„Până la intrarea în vigoare a ordinului ministrului muncii și protecției sociale, beneficiarii vor ține evidența zilierilor în Registrul de evidență a zilierilor în format hârtie și vor depune, în continuare, lunar, până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni, un extras al Registrului de evidență a zilierilor conținând înregistrările din luna precedentă. Odată cu intrarea în vigoare a ordinului ministrului muncii și protecției sociale, beneficiarii au obligația să țină evidența zilierilor în Registrul electronic de evidență a zilierilor”, este subliniat pe site-ul Inspecției Muncii.
În luna decembrie 2019, a apărut aplicația mobilă numită “Inspecția Muncii”, ce este disponibilă atât pentru dispozitivele cu sistem de operare Android, cât și pentru cele cu sistem de operare iOS.
Chiar dacă nu avem încă o metodologie oficială de folosire a registrului electronic, Inspecția Muncii a publicat deja un manual de utilizare a aplicației mobile, ce permite folosirea noii versiuni a registrului zilierilor.
Registrul electronic al zilierilor va funcționa asemănător Registrului general de evidență a salariaților (Revisal), doar că va fi folosit pentru înregistrarea lucrătorilor cu ziua. În registrul electronic vor trebui înregistrați toți zilierii cu care colaborează o firmă sau o persoană autorizată, în ordine cronologică, iar transmiterea lui către autorități se va face zilnic, înainte de începerea activității.
În prezent, firmele, persoanele autorizate și întreprinderile individuale sau familiale au aproximativ aceleași obligații în privința ținerii registrului, doar că, deocamdată, nu transmit datele electronic. Potrivit Legii nr. 52/2011, încălcarea obligațiilor legate de ținerea registrului se sancționează cu 6.000 de lei. Așadar, și cei care nu vor respecta regulile privind ținerea și completarea registrului electronic vor putea fi sancționați la fel.
Atenție! Ordinul de ministru cu regulile completării registrului electronic nici măcar n-au fost lansate în dezbatere publică. Pentru a se aplica, acesta trebuie aprobat de ministrul muncii, Violeta Alexandru, și publicat în Monitorul Oficial.