Ghidul oficial al ANAF are informațiile împărțite în două mari secțiuni. Una este cu informații pentru persoanele care aplică reglementările privind contabilitatea în partidă simplă, iar cealaltă este pentru persoanele care aplică reglementările privind contabilitatea în partidă dublă.
Contabilitatea în partidă simplă
Potrivit documentului ANAF, contabilitatea în partidă simplă este aplicată de persoanele fizice și asocierile fără personalitate juridică al căror venit anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Este vorba, mai precis, de cei care obțin venituri din activități independente (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale, medici, avocați, notari și alte profesii libere, precum și cei care obțin venituri din drepturi de autor), din cedarea folosinței bunurilor și din activități agricole, silvicultură și piscicultură.
De asemenea, pe listă mai sunt incluse persoanele sau entitățile care sunt obligate legal să țină contabilitatea în partidă simplă - mai puțin persoanele juridice fără scop patrimonial.
Registrele obligatorii pentru acești contribuabili sunt cele contabile (Registrul jurnal și Registrul inventar) și cel de evidență fiscală, despre care avem mai multe informații în articolele de aici și aici.
Referitor la principalele acte contabile folosite de contribuabili, ghidul ANAF face referire la:
- fișa mijlocului fix: document pentru evidența analitică a mijloacelor fixe, care se întocmește pentru fiecare mijloc fix;
- factura: este un document justificativ care stă la baza înregistrării în contabilitate a operațiunilor economice (detalii suplimentare aici);
- avizul de însoțire a mărfii: stă la baza întocmirii facturii, este o dispoziție de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiași entități, este un document de primire în gestiune, un document de descărcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit;
- lista de inventariere: este un document folosit pentru inventarierea bunurilor aflate în gestiune și care stă la baza Registrului inventar;
- chitanța și chitanța pentru operațiuni în valută: documente justificative de înregistrare în Registrul de încasări și plăți și în contabilitate a încasărilor și plăților în numerar și a depunerilor de sume la casierie;
- dispoziția de plată sau încasarea către casierie: servește ca: dispoziție pentru casierie, pentru achitarea în numerar a unor sume, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum și a diferenței de încasat de către titularul de avans în cazul justificării unor sume mai mari decât avansul primit; dispoziție pentru casierie, pentru încasarea în numerar a unor sume care nu reprezintă venituri din activitatea de exploatare; document justificativ de înregistrare în Registrul de încasări și plăți și în contabilitate, în cazul plăților în numerar efectuate fără alt document justificativ.
Redacția noastră a scris mai multe despre documentele justificative în articolele de aici (elemente obligatorii, corectare, reconstituire, păstrare) și aici (numerotare).
Contabilitatea în partidă dublă
Contabilitatea în partidă dublă este obligatorie, în esență, pentru societăți, asociații și alte persoane juridice cu sau fără scop patrimonial.
În plus față de contribuabilii de la intertitlul anterior, registrele contabile obligatorii includ nu doar Registrul jurnal și Registrul inventar, ci și Cartea mare.
În ghidul oficial al ANAF mai scrie despre faptul că registrele contabile și documentele justificative trebuie păstrate timp de zece ani de la încheierea exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite. Statele de salarii fac excepție, acestea fiind păstrate timp de 50 de ani.
Evidențele contabile și fiscale se păstrează la domiciliul fiscal al contribuabililor, la sediul social sau la sediile secundare, inclusiv în format electronic.
Reprezentanții ANAF amintesc aici, din nou, informațiile succinte despre actele contabile folosite des, adică fișa mijlocului fix, factura, avizul de însoțire a mărfii, lista de inventariere, chitanța și dispoziția de plată.
Referitor la raportările anuale pentru cei ce țin contabilitatea în partidă dublă, documentul face referire la situațiile financiare anuale și la raportările contabile anuale. Aici mai este amintită declarația de inactivitate, ce trebuie depusă, în locul bilanțurilor anuale, de către firmele fără activitate în anul anterior.
Totodată, sunt câteva informații despre corectarea erorilor din raportările anuale și despre revenirea la anul calendaristic după ce s-a ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic.
În fine, documentul publicat de ANAF se încheie cu amenzile prevăzute de Legea contabilității în momentul de față. Acestea sunt cuprinse între 100 și 40.000 de lei.