Conform prevederilor actuale cuprinse în Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1030/2009, cei care desfășoară activități de înfrumusețare și vor să obțină autorizație sanitară trebuie să întocmească un dosar cu mai multe documente, după cum urmează:
- cererea și documentele aferente specifice domeniului activității (modelul poate fi găsit în acest articol);
- memoriul tehnic în care este descris modul de îndeplinire a cerințelor prevăzute de reglementările legale specifice domeniului de activitate;
- dovada achitării tarifului de certificare, în valoare de 200 de lei.
Dosarul aferent certificării conformității cu normele de igienă se depune la autoritatea locală de sănătate publică, urmând să fie soluționat în maximum 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea solicitărilor.
Care sunt normele de igienă pe care trebuie să le respecte saloanele de înfrumusețare
MS a răspuns unei solicitări făcute de redacția noastră cu privire la normele de igienă la care ar trebui să fie atenți cei care desfășoară activități de înfrumsețare, în contextul în care până la finalul anului, toate saloanele de înfrumusețare trebuie să se reautorizeze sanitar.
“Normele de igienă pentru cabinetele de înfrumusețare corporală sunt stabilite prin Ordinul MS nr. 1136 din 2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumusețare corporală, în anexele nr. 1-3, prezentul ordin fiind in curs de modificare si completare", a transmis redacției noastre ministerul.
Iată, așadar, care sunt principalele aspecte de care trebuie să țină cont cei care lucrează în saloanele de înfrumusețare, potrivit regulilor actuale cuprinse în Ordinul MS nr. 1.136/2007.
Orice cabinet în care se desfășoară activități de înfrumusețare trebuie să aibă incinte separate pentru fiecare dintre următoarele activități:
- accesul, înregistrarea și așteptarea clienților;
- desfășurarea procedurilor;
- păstrarea echipamentului, instrumentarului și a articolelor curate, dezinfectate și sterile, în dulapuri separate și închise, în spații lipsite de praf și umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate;
- depozitarea echipamentelor și materialelor utilizate pentru curățenie.
În ceea ce privește sterilizarea echipamentelor refolosibile, acestea se pot curăța, dezinfecta și steriliza în camera de desfășurare a procedurilor.
Pereții, podelele și tavanele din fiecare cameră trebuie să fie bine întreținute, confecționate din materiale care să poată fi ușor spălate și curățate, iar culorile acestor suprafețe trebuie să fie deschise. Camerele saloanelor de înfrumusețare trebuie să fie bine ventilate, pentru a se elimina fumul, praful sau vaporii.
De asemenea, cabinetul trebuie să fie dotat cu grup sanitar, întreținut corespunzător din punct de vedere igienico-sanitar și bine ventilat.
Este obligatoriu să existe chiuvetă pentru spălarea echipamentelor folosite, precum și chiuvetă separată pentru spălarea și dezinfecția mâinilor, situată în camera de desfășurare a procedurilor.
Se asigură obligatoriu apă potabilă curentă rece și caldă, în cantități suficiente, săpun antibacterian, periuță de unghii și prosop de hârtie de unică folosință sau dispozitive pentru uscarea mâinilor.
Cabinetul trebuie să fie dotat cu mijloace pentru colectarea deșeurilor (periculoase și menajere). Aceste mijloace de colectare se referă la recipient cu capac, pubelă, containere și saci colectori de unică folosință.
Dezinsecția periodică se va face la cel mult trei luni, iar deratizarea periodică se va face la intervale de maximum șase luni sau ori de câte ori este nevoie.
Se interzic fumatul, consumul de băuturi alcoolice, de substanțe stupefiante, precum și accesul animalelor în cabinet. Aceste interdicții trebuie să fie afișate într-un loc vizibil. De asemenea, la amenajarea cabinetului este obligatoriu să se ia măsuri de protecție a locației împotriva insectelor și rozătoarelor.
Nu în utlimul rând, saloanele de înfrumusețare trebuie să fie dotate cu trusă sanitară de prim ajutor, situată într-un loc ușor accesibil.
Notă! După cum explicam mai sus, acestea sunt procedurile pe care oricum fiecare salon de înfrumusețare trebuie să le respecte, fiind cuprinse în Ordinul MS nr. 1.136/2007. Aceste reguli vor fi actualizate în perioada următoare, întrucât cabinetele de înfrumusețare care desfășoară activități în prezent dețin autorizație sanitară în baza răspunderii proprii. Cum această regulă a fost eliminată recent din legislație, saloanele de înfrumusețare trebuie să se reautorizeze sanitar, respectând normele de igienă cuprinse în ordin, norme ce vor fi actualizate.