Iată patru motive pentru care specificațiile tehnice trebuie prevăzute cât mai în amănunt cu putință:
1. Gustul e personal. Și incă nu s-a inventat un aparat de identificat gusturile unei persoane. Orice om dorește să aibă cel mai frumos website din lume. Cele mai frumoase culori, cele mai frumoase forme și așa mai departe. Dacă o să întrebăm doi oameni cum ar desena ei acest website, probabil că o să ne arate două desene diferite.
2. Nu există un gentleman’s agreement perfect. Oricât de bine v-ați fi înțeles la semnarea contractului, probabil că după câteva zile amintirile se schimbă în funcție de interesul părților. Furnizorul își va aduce aminte mai mult de lucrurile pe care le-a agreat el decât de lucrurile pe care le-a cerut clientul. Iar clientul se va gândi doar la cerințele pe care este sigur că le-a exprimat cum trebuie. Dacă părțile nu au scris pe hârtie ce anume se dorește de la website-ul respectiv, au toate șansele să aibă așteptări diferite.
3. Un buton poate schimba totul. Autorul lui „Alice în Țara Minunilor” spunea că „dacă nu știi încotro mergi, orice drum te va duce acolo”. E genul de adevăr pe care probabil că o să îl vezi repetat de mai multe ori în aceste pagini. Sunt foarte puțini clienții care știu exact la ce să se aștepte de la website-ul pe care l-au plătit. Cei mai mulți așteaptă un design care să „ii dea pe spate” și funcționalități nemaivăzute.
Atunci când compari imaginația cu realitatea, ești deseori dezamăgit și ai tendința să mai ceri „un buton acolo”, „o linie nouă aici” și așa mai departe. Am văzut clienți care spuneau că ar vrea un buton care „să le genereze un raport”, fără să-și imagineze că generarea acelui raport înseamnă o muncă de săptămâni întregi pentru dezvoltator. Dacă vrei ca butonul în cauză să nu-ți provoace insomnii, încearcă să îi scrii pe hârtie funcționalitatea. Scrie ce se întâmplă când este apăsat, scrie ce ai vrea să se întâmple în viitor etc.
4. Instanța hotărăște pe baza unor probe concrete. Dacă vreodată o să ajungi în instanță cu contractul de dezvoltare a website-ului, pretențiile părților nu se pot dovedi decât pe baza unor probe de necontestat. Dacă într-o anexă a contractului scria că butonul x din website trebuie să aibă o anumită funcționalitate și nu o îndeplinește, atunci e clar faptul că dezvoltatorul este în culpă. Bineînțeles, dezvoltatorul poate susține că, pe parcursul contractului, clientul i-a cerut să renunțe la acest buton. Dacă are acte doveditoare în acest sens, atunci culpa sa este eliminată.
De regulă, însă, cele mai dese litigii au la bază întârzierile de livrare. Părțile convin ca website-ul să fie gata la un anumit moment, iar dezvoltatorul lungește nepermis de mult perioada de execuție a contractului. În acest caz, specificațiile pot fi de ajutor în măsura în care una dintre părți susține că acestea au fost modificate pe parcursul contractului și există probe care să ateste această modificare.
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online și soluțiile lor. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)