Părțile se întâlnesc și stabilesc ce anume își dorește Clientul de la cel care îi produce website-ul / aplicația ori proiectul cu componenta IT (furnizorul, să îi zicem). Toate cerințele clientului sunt trecute într-un document, care va deveni ulterior Anexa privitoare la specificațiile tehnice și artistice pe care trebuie să le îndeplinească furnizorul atunci când execută contractul.
De la acest moment, lucrurile pot avea o desfășurare de genul celei de mai jos (cu mențiunea că mulți dintre pașii menționați aici să fie incluși drept clauze în contract, pentru a avea efect):
- Odată ce sunt stabilite specificațiile tehnice și artistice ale noului website, acestea devin Anexă a contractului.
- Se negociază obiectul contractului, prețul contractului, termenul de predare, modalitățile de plată a prețului etc.
- Se semnează contractul de dezvoltare web.
- Uneori, se plătește chiar la momentul semnării contractului o primă tranșă din prețul contractului.
- În maximum x zile de la momentul semnării, furnizorul trebuie să îi prezinte clientului propuneri de interfață grafică (layout-uri) pentru diferite pagini ale viitorului website / aplicație, dacă proiectul implică o astfel de componentă (de obicei se fac trei - cinci propuneri cu privire la pagina principală, dar ar fi bine să se propună și un layout pentru alte tipuri de pagini ale website-ului).
- În maximum y zile de la data la care a primit propunerile de layout, clientul trebuie să își exprime opinia cu privire la modul în care acesta respectă specificațiile tehnice și artistice ale contractului.
- Dacă acel client nu spune nimic în termenul de mai sus, atunci contractul se poate considera ca fiind reziliat, iar suma oferită cu titlu de avans nu se mai restituie (bineînțeles, părțile pot agrea, prin contract acest curs al lucrurilor sau altul, mai aplicabil situației lor particulare).
- Dacă opinia clientului este una favorabilă și găsește layout-ul ca fiind acceptabil (chiar dacă părțile decid să îl modifice în anumite aspecte), atunci furnizorul va avea z zile pentru a dezvolta website-ul bazat pe propunerile de layout. Pentru liniștea clientului, ar fi bine ca acest termen să fie împărțit în cât mai multe termene intermediare, care să îl oblige pe furnizor să “dea raportul” cu privire la activitatea sa.
- La momentul la care furnizorul a finalizat website-ul, îi comunică clientului locul unde acesta poate fi vizualizat (de regulă, este o locație din internet la care furnizorul își găzduiește website-urile aflate în curs de dezvoltare).
- De la comunicarea furnizorului, clientul are un număr de zile pentru a-și exprima opinia cu privire la respectarea de către produs a specificațiilor contractuale.
- Dacă în termenul convenit clientul nu își manifestă în niciun fel opinia, atunci website-ul se consideră a fi recepționat cu calificativul “corespunzător”, iar clientul trebuie să achite ultima tranșă din prețul contractului.
- În cazul în care clientul își manifestă nemulțumirea față de modul în care a fost executat website-ul, atunci părțile pot conveni că termenul de execuție să se prelungească pană la momentul rezolvării doleanțelor clientului. De regulă, aceasta este etapa cea mai tensionată a contractelor de dezvoltare web. Furnizorul își dorește banii, iar clientul amână plata pană la momentul la care website-ul este întocmai așa cum și l-a dorit. Fiecare dintre părți are propriile derapaje: furnizorul n-a respectat chiar toate specificațiile website-ului, iar clientul și-ar dori să fie rezolvate și niște specificații noi, nediscutate la semnarea contractului. Până la urmă, însă, un eventual diferend ar fi câștigat de partea care își situează pretențiile cel mai aproape de modul în care au fost redactate specificațiile tehnice și artistice ale contractului.
- Părțile semnează un proces verbal de predare-primire (fizic ori virtual), în care clientul se declară mulțumit de munca furnizorului.
- Se face plata ultimei tranșe a contractului (dacă așa s-a făcut negocierea).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online și soluțiile lor. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)