Persoanele ale căror date personale apar ca rezultate în urma unei căutări făcute pe Google sau pe alte motoare de căutare s-ar putea să dorească înlăturarea acestora, mai ales dacă astfel de rezultate le afectează interesele (se referă, de exemplu, la aspecte pur private). De aceea, legislația relevantă privind protecția datelor oferă această posibilitate de a obține înlăturarea în cauză, lucru cunoscut și ca „dreptul de a fi uitat”.
Cum poate fi obținută delistarea (sau înlăturarea informațiilor personale din rezultatele generate de motoare de căutare)
Google, de exemplu, oferă o procedură specifică pentru acest lucru. Operatorul motorului de căutare recomandă ca, inițial, solicitarea să îi fie adresată operatorului site-ului sursă și, doar dacă acest lucru nu se concretizează, să se facă o solicitare directă Google. Acest lucru ar putea fi și în interesul persoanei vizate, din cauză că înlăturarea de pe site-ul sursă ar duce și la negenerarea de rezultate viitoare privind acea informație pe toate motoarele de căutare, nu doar pe Google.
În orice caz, persoanele interesate pot folosi acest formular pentru a face o solicitare de delistare.
Presupunând că operatorul site-ului sursă a șters informația ce apărea pe acel site, persoana vizată de acele date ar putea, totuși, avea interesul să facă o solicitare Google, privitoare la așa-zise „informații care nu mai sunt relevante”, pentru a grăbi procesul de delistare.
În privința tipurilor de informații ce pot fi înlăturate din rezultatele unei căutări pe Google, acesta oferă următoarele exemple:
- imagini nedorite;
- materiale pornografice false, referitoare la solicitant, și care au fost distribuite fără acordul acestuia;
- date sensibile, precum cele medicale sau financiare etc.
Până la acest moment, au fost făcute aproape un milion de cereri de delistare (înlăturare a rezultatelor referitoare la datele personale ale cuiva) din rezultatele generate de Google. Dintre acestea, însă, doar 46.2% au și dus la o delistare propriu-zisă. În România, de exemplu, cele mai frecvente tipuri de informații ale căror delistare este dorită sunt cele referitoare la aspecte profesionale (27,1%). Tot în România, la extrema opusă, se află informațiile privitoare la istoricul infracțional al unei persoane (6,8%).
De ce este importantă posibilitatea de înlăturare a datelor personale din rezultatele motoarele de căutare
Explicam într-un alt articol că înlăturarea rezultatelor referitoare la o persoană anume de pe motoare de căutare online ar putea fi mult mai importantă pentru acea persoană decât eliminarea acelorași informații personale de pe site-ul sursă.
Acest lucru se întâmplă din cauză o persoană este mult mai expusă atunci când un motor de căutare poate genera rezultate referitoare la informații personale decât când acele rezultate sunt conținute exclusiv pe site-ul sursă (presupunând, ipotetic, că acea informație nu ar putea fi accesată prin intermedierea motorului de căutare).
În prima ipoteză, aproape toată lumea folosește acel motor de căutare. Așadar, acele informații pot fi accesate, în teorie, de oricine. În ce-a de-a două, s-ar putea ca site-ul în cauză să genereze trafic foarte redus. Puțină lume cunoaște, probabil, adresa site-ului respectiv și, astfel, șansele ca acele date să fie expuse ar putea fi foarte mici.
Comentarii articol (0)