Totul pornește cu China, locul din care a și început răspândirea coronavirusului. Potrivit celor de la Forbes, în jur de 70% din rezerva globală de materii prime este controlată de China, ceea ce înseamnă că o epidemie în această țară produce efecte în toată lumea.
„Se estimează că 70% din oferta globală de materii prime este controlată de China. Astfel, atunci când China începe să își închidă frontierele, efectele sunt resimțite peste tot. Sectorul auto deja începe să oprească producția din cauza incapacității de a obține piese din China”, scrie sursa citată.
Totodată, The New York Times scrie că „o vulnerabilitate majoră pentru întreprinderile din Statele Unite și Europa este dependența lor tot mai mare de China, ca furnizor și client, în ultimii zece sau 20 de ani”.
Practic, de când a început să se răspândească acest coronavirus (finele anului 2019), foarte mulți lucrători chinezi au fost nevoiți să stea acasă. Asta a dus la tulburarea activității fabricilor care se ocupă cu asamblarea electronicelor sau care produc piese auto. În plus, Times subliniază că chinezii cumpără produse și servicii mult mai rar decât înainte de epidemie.
Apoi, tocmai pentru că virusul s-a răspândit în atâtea colțuri ale lumii, companiile aeriene au înregistrat o scădere majoră a numărului de clienți, ceea ce a dus la o scădere a numărului de zboruri operate și la pierderi financiare semnificative, potrivit The Guardian.
Nu doar că turiștii au preferat (sau au fost obligați) să-și amâne vacanțele, dar multinaționalele și alte companii au decis să suspende deplasările în interes de serviciu ale salariaților proprii. Și există îngrijorarea că virusul se va răspândi rapid în Europa, ceea ce ar însemna, de asemenea, ca o parte a salariaților să stea acasă și să evite magazinele, restaurantele sau alte tipuri de afaceri.
„Analiștii au avertizat că grupurile de transport, lanțurile de ospitalitate, companiile aeriene, producătorii de mărfuri de lux și comercianții cu amănuntul vor fi printre cei mai afectați de coronavirus, deoarece consumatorii chinezi stau departe de magazine și călătorii își amână planurile de vacanță”, atenționează The Guardian.
Reuters scrie că numeroase companii au fost nevoite să-și suspende activitatea în țările afectate cel mai mult de coronavirus. Vorbim nu doar de fabrici, ci și de magazine, restaurante sau parcuri de distracție.
Astfel, companiile cu afaceri internaționale trebuie să fie pregătite mai ales de întreruperi ale lanțului de aprovizionare. Această problemă deja există și are șanse mari să devină o constantă în perioada următoare.
În plus, Times subliniază că probleme pot apărea și din cauză că investitorii nu mai sunt la fel de dispuși să împrumute bani, dar și din cauză că băncile ar putea să vină cu condiții mai aspre la creditarea businessurilor. Dacă problema va persista, există un risc ridicat de faliment pentru anumite tipuri de afaceri și de concedieri.
Există analiști care spun că creșterea temperaturilor va opri răspândirea virusului, astfel că lucrurile vor reveni la normal în următoarele luni. Însă Time scrie că acest lucru este posibil, dar nu neapărat probabil. Este un virus nou și, deși acum se comportă cam ca o gripă obișnuită, nu există nicio garanție că încălzirea vremii îi va limita efectele.
Conform datelor colectate de Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor, până acum s-au înregistrat, în toată lumea, peste 89.000 de cazuri de infectare cu coronavirus, care includ peste 3.000 de decese. Majoritatea cazurilor (peste 80.000) și, totodată, majoritatea deceselor (peste 2.900) sunt în China.
În Europa, țara cea mai afectată este Italia (peste 1.600 de cazuri și 35 de decese), apoi vin Franța (130 de cazuri, două decese), Germania (129 de cazuri) și Spania (83 de cazuri). În România, până acum au fost înregistrate doar trei cazuri de persoane infectate cu coronavirus și niciun deces.