Rezultatele unui studiu de ultimă oră*, realizat la nivel național, arată un grad de încredere remarcabil al românilor în femeile antreprenor și manager. Studiul, o primă inițiativă a think tank-ului VERTIK, a fost realizat în cadrul lunii februarie pe un eșantion național reprezentativ pentru populația urbană din România.
Grupul de inițiativă în politici publice VERTIK va prezenta concluziile amănunțite ale cercetării în cadrul unui eveniment dedicat, luni, 9 martie, de la ora 9:30. La eveniment vor participa: Wargha Enayati, Fondator Regina Maria, Ana Maria Mihăescu, Membru CA Raiffeisen Bank și Medlife, Corneliu Bodea, Președinte Centrul Român al Energiei, alături de o sumă de reprezentanți ai mediului de business și academic.
Potrivit studiului, 88% dintre români cred că femeile sunt potrivite pentru a conduce afaceri într-o măsură mare sau foarte mare, iar 89% dintre ei consideră că afacerile conduse de către manageri sau acționari femei sunt de încredere. 84% dintre participanții la cercetare, reprezentând mediul urban la nivel național, nu văd nicio problemă în a avea drept superior o femeie, în timp ce doar 2% refuză această ipostază.
Studiul inițiat de către think tank-ul VERTIK și-a propus să măsoare nivelul încrederii și al prejudecății față de antreprenoriatul feminin, un domeniu în care România are performanțe bune raportate la media europeană. Astfel, conform unor cercetări recurente la nivel internațional, România are un procent de femei antreprenoare sau acționari în afaceri peste media unor țări precum Germania sau Franța.
„Atât rapoartele oficiale, cât și rezultatele studiului, ne arată că România are o resursă majoră de competitivitate în femeile antreprenoare. Ține de noi să transformăm acest potențial într-un vector de creștere economică, după modele deja testate în Canada, Spania sau Polonia”, a declarat Daniela Șerban, președinte și cofondator Vertik.
Încrederea în capacitățile femeilor din zona de business este direct proporțională cu nivelul de educație și veniturile, dar descrește odată cu vârsta. Dacă 62% dintre tineri au foarte mare încredere într-o afacere condusă de către o femeie, doar 37% dintre persoanele peste 55 de ani le împărtășesc părerea. Aproape 50% dintre persoanele cu studii superioare au încredere totală în potențialul afacerilor conduse de către femei, spre deosebire de persoanele cu studii medii, unde procentul este de doar 32%.
Cel mai mare nivel de încredere în femeile antreprenoare apare în rândul respondenților cu venituri de peste 1.000 de euro pe lună, dintre care 44% au încredere deplină în abilitatea femeilor de a porni, conduce și administra o afacere. Domeniile în care femeile antreprenor și manager sunt văzute drept competente sunt: HORECA, sănătatea, educația, marketingul și profesiile liberale. La capătul listei sunt domeniile tehnice: ingineria, transporturile, construcțiile sau agricultura.
Femeile sunt investite cu un grad maxim de încredere mai ales de către persoanele care nu se află într-o relație și nu au copii, într-un procent de peste 45%. Cu toate acestea, respondenții aflați într-o relație de cuplu și părinții acordă încredere mare afacerilor conduse de către femei în proporție de peste 40%.
„Vedem în aceste cifre o oportunitate care trebuie să se regăsească în politicile economice și sociale ale României. Acest studiu este un prim pas pe care VERTIK îl face în analiza unor domenii ale economiei și societății românești în care datele sunt superficiale, uneori contradictorii. Astfel, deciziile politice sunt, în consecință, de multe ori, luate rapid și fără fundamentare. Cred că avem de câștigat, ca țară, dacă valorificăm potențialul femeilor antreprenoare, mai ales în sectoare economice cu potențial competitiv: IT&C, cercetare, inovare tehnologică, zone încă puternic segregate”, a mai declarat Daniela Șerban.
„Ne propunem pentru acest an, pe de o parte, să punem aceste cifre în context: să analizăm în detaliu, statistic și calitativ, evoluția din ultimii ani a antreprenoriatului feminin. Pe de altă parte, avem nevoie de programe naționale sincronizate la programele Uniunii Europene. Avem dovada că femeile pot schimba România prin business. Avem încrederea românilor în acest sens. Practic, mai avem nevoie doar de politici publice care să accelereze schimbarea”.
* Studiu de piață realizat de către IZI data în luna februarie 2020, prin metodologia CAWI, pe un eșantion reprezentativ național urban, în rândul a 1008 respondenți, eroare de eșantionare de 3,1%.
Comentarii articol (0)