Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) este instituția publică care răspunde de gestionarea Fondului pentru Mediu, finanțându-se din venituri proprii.
Fondul pentru mediu este un instrument economico-financiar înființat în vederea susținerii și realizării proiectelor şi programelor pentru protecția mediului, cât și pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.
Una dintre cele mai des întâlnite taxe către AFM este, conform legislației în vigoare, cea pentru punerea pe piață a produselor ambalate de către producători sau importatori, indiferent de activitatea desfășurată.
Contribuția de 2 lei/kg pentru 60% din cantitatea de ambalaje puse pe piață urmează regimul juridic al impozitelor, taxelor, contribuțiilor și al altor sume datorate bugetului general consolidat, reglementat de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Pe de altă parte, ar putea fi o mai bună comunicare între cele două instituții care gestionează aceste taxe, și anume AFM și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Pornind de la definițiile și informațiile de mai sus, putem concluziona că departamentul contabil va trebui să gestioneze la un moment dat plățile datorate către AFM. Îndeplinirea obligațiilor către AFM într-o manieră completă și corectă este însă strâns legată de legislația de mediu, ce trebuie înțeleasă pe deplin, și nu este suficient să fie tratată doar ca o altă declarație fiscală.
Chiar dacă un control AFM verifică informațiile existente în documentele contabile (facturi, CMR-uri, packing list-uri, etc) care stau de multe ori la baza calcului pentru cantitatea de ambalaje pusă pe piață, acestea nu sunt suficiente.
Sunt foarte multe firme de contabilitate care aleg să se ocupe de întocmirea declarațiilor pentru clienții din portofoliu. Și de aceea considerăm că este important să cunoască atât riscurile, cât și aspectele care trebuie luate în calcul. Vom încerca astfel să le venim în ajutor și să sumarizam cele mai importante aspecte de luat în calcul.
Ce trebuie să știi:
- Declararea diferenței dintre net și brut ce poate fi extrasă din facturi, CMR și packing list nu este suficientă în calculul cantităților de ambalaje puse pe piață întrucât de multe ori acestea nu sunt corecte sau nu se poate face diferențierea clară între fiecare tip de ambalaj;
- Există mai multe metode de atingere a țintei de reciclare de 60% pentru ambalajele puse pe piață nu doar plata celor 2 lei/kg către AFM și analiza în detaliu a situației fiecărui client poate duce la o reducere semnificativă a costurilor;
- Obligațiile către AFM nu se limitează la ambalajele puse pe piață și în funcție de domeniul de activitate pot fi alte aspecte ce trebuie declarate și taxe datorate care dacă nu sunt plătite la timp pot genera penalități considerabile. În plus unele taxe se achita lunar/trimestrial și altele anual;
- Este indicat ca declarațiile cu număr de înregistrare de la AFM să fie păstrate într-un dosar și în cazul în care acestea nu sunt depuse personal să se păstrează dovada transmiterii cu poșta/ curierat rapid;
- Metodologia de calcul privind penalitățile aplicate de AFM pentru plata cu întârziere a taxelor și contribuțiilor la Fondul pentru Mediu sau pentru nedeclararea la timp sunt următoarele: majorări de 0,02% / zi din suma totală datorată; numărul de zile se calculează începând cu dată de 25 ianuarie (termenul limită de plată pentru anul anterior) și până la data la care se face plata; penalități de 0,01% / zi din suma totală datorată;
- În curând, declarațiile se vor depune doar online în contul creat în aplicația AFM și se vor semna electronic;
- Ambalajele puse pe piață se raportează anual și către Agenția pentru Protecția Mediului până pe 25 februarie pentru anul precedent.
Vă reamintim că până în anul 2021, ţara noastră trebuie să îndeplinească o serie de cerinţe privind raportarea implementării mai multor norme ale Uniunii Europene în domeniul deşeurilor. Ca urmare a impunerii acestor obiective, guvernul, prin instituţiile abilitate din domeniu, trebuie să implementeze noi măsuri pentru agenţii economici şi populaţie şi să aplice sancţiuni financiare în cazul în care aceştia nu respectă obligaţiile faţă de mediul înconjurător.
Din acest motiv, vă recomandăm să aveți un partener de încredere pentru a vă asigura reflectarea corectă în contabilitate a operațiunilor aferente, în eventualitatea unui control.
Comentarii articol (0)