Așa cum redacția noastră a punctat în mai multe rânduri, până să apară decretul prezidențial privind starea de urgență, schimbarea locului muncii presupune o modificare a contractului de muncă, un act adițional asumat de ambele părți ale raportului de muncă. Este cerută atât de regimul legal al muncii la domiciliu, prevăzută în Codul muncii, cât și de Legea telemuncii.
Odată cu decretul însă, s-a instituit o excepție care să faciliteze trecerea la munca la domiciliu: totul se poate face fără acte adiționale, prin decizie unilaterală a angajatorului. Chestiunea e valabilă atât pentru mediul privat, cât și pentru cel public.
"Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ- teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului", potrivit Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
Dacă angajatorii au trecut salariații pe munca de acasă - acolo unde acest lucru este practic posibil - trebuie să nu scape din vedere însă anumite chestiuni în ceea ce privește angajații de acasă:
- nu e corect/legal să li se sisteze acestor angajați dreptul la tichetele de masă; dacă aceștia primeau înainte să fie trimiși să lucreze de acasă tichete de masă atunci au dreptul să le primească în continuare;
- dacă unul dintre părinți lucrează de acasă celălalt nu poate cere liberele legale pentru a supraveghea copilul în perioada cât cursurile sunt suspendate;
- există unele condiții ce privesc pontajul la munca la domiciliu și la telemuncă, prevăzute de legislația în vigoare;
- angajații pot constitui veriga slabă în multe scenarii de incidente de securitate, așa că e necesară instruirea lor atunci când sunt trimiși să lucreze de acasă, unde poate apărea un risc mai mare de neglijență în prelucrarea datelor cu care operează.
Atenție! Angajatorii nu trebuie să considere că eliminarea temporară a unor formalități în modificarea raporturilor de muncă ș.a. aspecte le dă posibilitatea să încalce drepturile angajaților, să le reducă sau să le cenzureze. Chiar dacă Inspecția Muncii și-a suspendat în această perioadă controalele tematice, aceasta este disponibilă în continuare pentru verificarea aplicării legislației muncii în această perioadă.