Schimbarea este adusă de OUG nr. 192/2020, publicată vineri și deja în vigoare, în contextul evoluției epidemiologice a COVID-19. Mai mult, Guvernul a decis ca în cazul tuturor angajatorilor publici sau privați care au peste 50 de angajați, trecerea la telemuncă să se facă obligatoriu, din 9 noiembrie 2020, iar acolo unde acest lucru e imposibil, să se recurgă măcar la decalarea programului.
"Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă", scrie acum, după OUG 192, în Legea nr. 55/2020.
A dispărut din lege, practic, sintagma cu "consimțământul angajatului". În mod normal, potrivit Legii telemuncii, aceasta NU se poate face fără acordul ambelor părți. Pe perioada stării de urgență însă, s-a decis trecerea unilateral, acolo unde se poate, la acest regim de muncă. Odată ce s-a încheiat starea de urgență și am intrat în starea de alertă, Parlamentul a stabilit prin Legea 55 că și în aceste situații excepționale, pe perioada stării de alertă, telemunca nu e posibilă fără acord bilateral. Acum, Guvernul a decis să schimbe optica.
Modificarea locului muncii este o chestiune ce presupune acordul ambelor părți, în general, prin urmare, modificarea locului de muncă ar însemna încheierea unui act adițional la contract.
Reamintim, în acest context, că dacă angajatorii au trecut salariații pe munca de acasă trebuie să nu scape din vedere anumite chestiuni în ceea ce privește angajații de acasă:
- nu e corect/legal să li se sisteze acestor angajați dreptul la tichetele de masă; dacă aceștia primeau înainte să fie trimiși să lucreze de acasă tichete de masă atunci au dreptul să le primească în continuare;
- există unele condiții ce privesc pontajul la munca la domiciliu și la telemuncă, prevăzute de legislația în vigoare;
- angajații pot constitui veriga slabă în multe scenarii de incidente de securitate, așa că e necesară instruirea lor atunci când sunt trimiși să lucreze de acasă, unde poate apărea un risc mai mare de neglijență în prelucrarea datelor cu care operează.