Măsura a fost luată prin Ordonanța de urgență a Guvernului 33/2020, care se aplică din 30 martie 2020. Aceasta vizează importurile de (lista detaliată e anexată la articol):
- kituri de testare pentru coronavirus sau instrumente și aparate utilizate pentru testele de diagnostic;
- veșminte de protecție și alte produse similare;
- termometre;
- dezinfectanți sau produse pentru sterilizare;
- alte dispozitive medicale;
- consumabile medicale;
- medicamente.
În plus, Ordonanța de urgență a Guvernului 48/2020 a extins pe 16 aprilie 2020 lista importurilor, adăugând mașinile de producție a măștilor de protecție. Plata TVA-ului nu se face în vamă, pentru aceste produse, cât e stare de urgență, plus 30 de zile calendaristice după. Totodată, pe listă a apărut și alcoolul etilic complet denaturat, folosit la producerea de dezinfectanți, dacă e importat de firme care dețin autorizație de utilizator final valabilă la data importului. În acest caz, plata TVA nu se face în vamă doar în perioada stării de urgență.
Asta înseamnă că TVA-ul aferent importurilor se evidențiază în decontul de TVA (formularul 300) atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă. Însă asta în limitele și în condițiile prevăzute în articolele 297-301 din Codul fiscal.
Așadar, vorbim doar de o amânare a plății, nu de o scutire totală a taxei.
În mod normal, TVA-ul pentru importurile de bunuri, cu excepția celor scutite de taxă, se plătește la vamă. Însă firmele care obțin un certificat de amânare la plată pot scăpa și ele de achitarea în vamă a TVA-ului, așa cum redacția noastră a explicat recent. Asta indiferent de ce importă și dacă e stare de urgență sau nu.
Starea de urgență a început pe 16 martie și va ține până pe 14 mai 2020.