„Curtea a reținut, în esență, că legea criticată încalcă dispozițiile constituționale [...] care consacră principiul bicameralismului, ale art.111 alin.(l) și ale art. 138 alin.(5) referitoare la informarea Parlamentului și obligația de stabilire a sursei de finanțare pentru cheltuielile bugetare, precum și ale art.1 alin.(3) raportat la art.1 alin.(5) din Constituție care consacră exigențele legiferării în cadrul statului de drept și principiul securității juridice”, este menționat în comunicatul de presă de miercuri al Curții Constituționale.
Prima măsură prevăzută prin proiectul de lege declarat neconstituțional era că, pe o perioadă de trei luni, urma să fie amânată virarea CAS și plata CAM. Măsura se referea la acele contribuții care trebuiau virate pentru lunile martie, aprilie și mai.
De asemenea, în ceea ce privește CAS, virarea urma să fie făcută eșalonat, în 12 luni de la momentul încetării facilității menționate mai sus (adică de la 1 iunie), în proporție de 50% din volumul total scadent. Nu același lucru apărea și în privința CAM, unde era menționat doar faptul că plata acesteia urma să se amâne pentru trei luni.
Angajatorul ar fi fost cel care urma să facă o cerere pentru a beneficia de amânările menționate mai sus.
În același timp, ar fi trebuit îndeplinite anumite condiții, pentru ca facilitățile acestea să se aplice:
- activitatea angajatorului să fi fost oprită ori veniturile sau încasările acestuia să fi fost diminuate în luna în curs cu cel puțin 15%, raportat la media celor două luni anterioare;
- pentru amânarea virării CAS, angajatorul ar fi trebuit să fi păstrat și să păstreze valabilitatea contractelor de muncă existente la 1 martie 2020 pentru o perioadă de cel puțin 12 luni de la intrarea în vigoare a legii (deci nu de la 1 martie); această condiție nu s-ar fi aplicat și la plata CAM.
În plus, era menționat expres că cei care au obligația de plată a contribuțiilor nu ar fi fost nevoiți să plătească dobânzi sau penalități de întârziere pentru perioada cât timp plata contribuţiilor ar fi fost amânată.
Conform Codului fiscal, CAS se virează de către angajator, dar sunt suportate de angajat (ca regulă, ele au o cotă de 25%). În privința CAM, aceasta este datorată de angajator și are o cotă de 2,25%.
Firmele și persoanele fizice beneficiază de amânarea plății utilităților
O altă prevedere adoptată prin proiectul de lege declarat neconstituțional era că atât firmele, cât și persoanele fizice, ar fi putut obține o amânare la plată, pentru trei luni de la momentul intrării în vigoare a legii, a serviciilor de utilități.
Utilitățile la care s-ar fi referit actul normativ ar fi fost serviciile de apă-canal, energie, gaze, salubritate, precum și cele telefonice și de internet sau cablu TV. În același timp, facilitatea nu s-ar fi extins și cu privire la servicii de voce și date mobile.
Și aici, însă, exista o condiție: firmele trebuie să fi fost afectate de măsurile adoptate de autorități, fie prin oprirea activității, fie prin diminuarea cu 15% a veniturilor sau încasărilor, exact cum am menționat mai sus.
În privința persoanelor fizice, acestea ar fi trebuit să fi fost afectate, direct sau indirect, de măsurile impuse de autorități, pe perioada stării de urgență. Proiectul de lege nu prevedea cum ar fi trebuit să fi fost afectate persoanele, lucru pe care, cel mai probabil, l-ar fi făcut normele metodologice.
Atenție! Aceste facilități NU se vor mai aplica, din moment ce Curtea Constituțional a admis obiecția de neconstituționalitate și a declarat proiectul contrar Legii fundamentale. Parlamentul poate, însă, să reexamineze proiectul și să-l adopte, ținând cont de criticile de constituționalitate și remediindu-le.